آشنایی با انواع دستگاه‌ های بسته‌ بندی

انواع دستگاه‌ های بسته‌ بندی و کاربرد آن‌ ها

کسب و کارها برای اینکه محصول خود را از سایر محصولاتی که در قفسه‌های فروشگاه‌ها قرار می‌گیرند متمایز سازند، به بسته‌بندی متکی هستند. بسته‌بندی در فروش محصول نقش مهمی را ایفا می‌کند زیرا مصرف‌کنندگان معتقدند که جذابیت یک محصول، مستقیماً با نوع بسته‌بندی آن مرتبط است. از آنجا که امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش‌های دستی بسته‌بندی تا حد زیادی منسوخ شده‌اند، می‌توان گفت نوع بسته‌بندی به ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده توسط شرکت‌ها بستگی دارد؛ اما آیا می‌دانستید انواع دستگاه های بسته بندی که توسط کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرند کدامند؟

برخی از پرکاربردترین دستگاه‌های بسته‌بندی در صنایع مختلف عبارتند از دستگاه درب بند، دستگاه لیبل چسبان و دستگاه پرکن. برای اینکه با دستگاه بسته بندی مایعات و انواع دیگر آن‌ها بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت بسته بندی در دنیای امروزی

از قدیم گفته‌اند که نباید از روی ظاهر قضاوت کنیم، اما متأسفانه این کاری است که همه ما به نوعی انجام می‌دهیم. برای مثال، اخلاق کاری یک نفر را بر اساس نحوه لباس پوشیدن او، کیفیت غذا را بر اساس عکس موجود در منو یا کتابی که می‌خواهیم بخریم را بر اساس عکس روی جلد آن قضاوت می‌کنیم. این امر در مورد بسته‌بندی محصولات نیز صادق است و امروزه کیفیت بسته‌بندی به اندازه کیفیت خود محصول اهمیت دارد.

در گذشته کسب و کارها به کیفیت خود محصول بیشتر از بسته‌بندی آن اهمیت می‌دادند؛ اما امروزه دیگر این امر میسر نیست زیرا بازار شدیداً رقابتی وجود دارد که هم محصول و هم بسته‌بندی را به یک اندازه برای جذب مشتری مهم می‌سازد. می‌توان گفت که بسته‌بندی مناسب، هویت محصول شما را نشان می‌دهد. هر چه بسته‌بندی محصولتان جذاب‌تر باشد، مشتریان بیشتری را جذب می‌کند.

اهمیت بسته بندی در دنیای امروزی

نقش دستگاه های بسته بندی

اکنون که به اهمیت بسته‌بندی درست و اصولی محصولات پی بردیم، می‌دانیم که تهیه دستگاه بسته‌بندی مناسب چقدر اهمیت دارد. این دستگاه‌ها در صنایع مختلفی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. بخصوص در صنایع مواد غذایی و دارویی که بهداشت و دور نگه داشتن محصولات از آلودگی بسیار مهم است، این دستگاه‌ها جزئی حیاتی به شمار می‌روند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای دستگاه‌های بسته‌بندی برای صنایع مختلف عبارتند از:

  • صنایع غذایی: بسته‌بندی غذای آماده، غلات و دانه‌ها، شیر و مایعات، ادویه، قهوه، شکر، روغن، نمک، چای، نان، نوشیدنی، آب نبات، کیک و کلوچه و غیره.
  • صنایع دارویی: بسته‌بندی قرص، کپسول، گرانول، شربت، قطره، داروهای تزریقی، ژل و غیره.
  • سایر صنایع: بسته‌بندی مواد شیمیایی کشاورزی، چسب، کود، روغن روان‌کننده، خنک‌کننده، لاک، پودر رنگ، غذای حیوانات خانگی، سخت‌افزار و غیره.

انواع دستگاه های بسته بندی همچنین مزایای متعددی را برای کسب و کارها به دنبال دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش تولید: هنگام تولید محصولات متعدد، یک خط بسته‌بندی کامل می‌تواند به شرکت کمک فراوانی برساند. این امر به ویژه هنگام تولید حجم بالای کالا در مدت زمان کوتاه صادق است.
  • کاهش نیروی انسانی: با داشتن دستگاه‌های بسته‌بندی، نیروی کار کمتری مورد نیاز است بنابراین دستمزدهای بسیار کمتری نیز پرداخت می‌شود. دستگاه‌های بسته‌بندی ممکن است قیمت بالایی داشته باشند، اما با مقایسه هزینه خرید یک خط بسته‌بندی کامل با هزینه دستمزد نیروی انسانی درمی‌یابیم که این دستگاه‌ها کاربردی‌ترین گزینه هستند.
  • افزایش سرعت بسته‌بندی: در مقایسه با نیروی کار انسانی، دستگاه‌های بسته‌بندی (بخصوص تجهیزات اتوماتیک) با سرعت بسیار بیشتری کارها را انجام می‌دهند و حجم تولید روزانه شما را بیشتر می‌کنند.
  • قابلیت اطمینان: دستگاه‌های بسته‌بندی نیازی به مرخصی، پرداخت عیدی و غیره ندارند. با اینکه ممکن است هر از گاهی به دلیل خرابی مکانیکی در کار آن‌ها وقفه‌ای رخ دهد، این مسائل به سادگی برطرف می‌شوند.

نقش دستگاه های بسته بندی

انواع بسته بندی محصولات کدام اند؟

با افزایش تقاضا برای بسته‌بندی، بسیاری از شرکت‌ها با تحقیقات گسترده، راه‌ها و تکنیک‌هایی برای طراحی و بسته‌بندی بهتر محصولات خود پیدا کرده‌اند. بسته‌بندی جذاب و مقاوم نه تنها به محافظت از محصولات در برابر شکستگی و آسیب کمک می‌کند، بلکه در جلب توجه مصرف‌کننده نیز مفید است. در ادامه با برخی از رایج‌ترین روش‌های بسته‌بندی محصولات آشنا می‌شویم:

✅ بسته‌بندی ضد خوردگی

بسته‌بندی «ضد خوردگی» به محافظت از سطوح فلزی در برابر خوردگی در محیط‌های پرخطر (خورنده) اشاره دارد. موادی مانند فیلم محافظ VCI در بسته‌بندی ضد خوردگی به جلوگیری از آسیب دیدن کالا در مناطق مختلف آب و هوایی کمک می‌کنند. از انواع دستگاه های بسته بندی ضدخوردگی می‌توان در سناریوهایی مانند صادرات کالا در فواصل طولانی، نگهداری طولانی مدت کالاهای فلزی و فلزات حساس به خوردگی استفاده کرد.

✅ بسته‌بندی مواد دارویی

بسته‌بندی محصولات دارویی مهار، ایمنی دارو، سهولت شناسایی و تحویل آن‌ها را فراهم می‌کند. نقش عمده بسته‌بندی دارویی محافظت از داروها به شکل‌های مختلف، لوازم جراحی، خون و فرآورده‌های خونی، مواد مغذی، پودرها، داروهای مایع، جامد و غیره است. بسته‌بندی مواد دارویی را می‌توانید در محصولات مختلفی از جمله قرص‌ها (با بسته‌بندی بلیستر)، ویال‌ها، بطری‌ها و غیره مشاهده کنید.

✅ بسته‌بندی پلاستیکی

پلاستیک برای بسته‌بندی انواع اقلام مانند محصولات شکننده یا فاسدشدنی استفاده می‌شود. اکثر شرکت‌های بسته‌بندی پلاستیک زباله یا ضایعات پلاستیک را برای استفاده مجدد در تأسیسات خود بازیافت می‌کنند. بدون بسته‌بندی پلاستیکی، این کالاهای مختلف با ماندگاری کم به راحتی تحت تأثیر شرایط آب و هوایی قرار می‌گیرند و خراب می‌شوند. بسته‌بندی پلاستیکی به گونه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که هیچ هوا یا گرد و غباری نتواند به داخل کالا نفوذ کند. از جمله بسته‌بندی‌های رایج پلاستیکی می‌توان به پلی اتیلن ترفتالات اشاره کرد که برای بسته‌بندی نوشیدنی‌های گازدار و آب معدنی کاربرد دارد.

✅ بسته‌بندی انعطاف‌پذیر

بسته‌بندی انعطاف‌پذیر را می‌توان با مواد انعطاف‌پذیری ساخت که سیل می‌شوند و طراوت محصول را حفظ می‌کنند. قالب‌بندی بسته‌ها به اشکال مختلف برای حفظ طعم و ایمنی مواد غذایی یا تسهیل حمل و نقل از جمله کاربردهای بسته‌بندی انعطاف‌پذیر هستند. مزیت عمده‌ای که آن را به محبوب‌ترین گزینه برای بسته‌بندی مواد غذایی تبدیل کرده این است که محصول می‌تواند برای مدت بسیار طولانی دوام بیاورد (اگر در شرایط مناسب نگهداری شود). انواع دستگاه های بسته بندی انعطاف‌پذیر با محیط زیست سازگار هستند زیرا از مواد و ضایعات کمتری استفاده می‌کنند.

انواع بسته بندی محصولات کدام اند؟

آشنایی با انواع دستگاه های بسته بندی

اکنون که با انواع روش‌های بسته‌بندی آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده که به معرفی انواع دستگاه بسته بندی بپردازیم. پرکاربردترین دستگاه‌های بسته‌بندی که در خطوط تولید اکثر شرکت‌ها مشاهده می‌شوند عبارتند از:

✅ دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات جزو مهم‌ترین تجهیزات در صنایع مختلف از جمله صنایع مواد بهداشتی، غذایی و دارویی به شمار می‌رود. این دستگاه‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و بسته‌بندی هر نوع محصول مایعی (از مایعات چسبناک مانند عسل گرفته تا انواع سس، نوشیدنی و غیره) را امکان‌پذیر می‌سازند؛ اما باید به این نکته دقت داشت که از یک دستگاه نمی‌توان برای چندین نوع مایع استفاده کرد؛ زیرا دستگاه‌های پرکن مایعات بر اساس ویسکوزیته محصول مورد نظر، مکانیزم‌های مختلفی دارند. از جمله انواع دستگاه پرکن مایعات می‌توان به پرکن مایعات اتوماتیک دنده‌ای، پرکن مایعات اورفلو، پرکن مایعات سیلندر پیستونی و غیره اشاره کرد. در حالت کلی این مورد به دو نوع دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک و دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک تقسیم میشود.

 

✅ دستگاه پرکن تیوپ

دستگاه پرکن تیوپ همانطور که از نام آن مشخص است، برای پر کردن محصولات مختلف داخل تیوپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های پرکن تیوپ در سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و دستگاه بسته بندی اتوماتیک تولید می‌شوند و برای پر کردن انواع لوازم آرایشی، کرم، شامپو، خمیردندان، چسب و غیره کاربرد دارند.

✅ دستگاه لیبل چسبان

دستگاه لیبل چسبان یا لیبل زن یکی دیگر از انواع دستگاه های بسته بندی است که برای چسباندن لیبل روی محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیبل یک برچسب حاوی اطلاعات محصول است که در واقع شناسنامه محصول به شمار می‌رود و اطلاعاتی از جمله مواد تشکیل‌دهنده، تاریخ انقضا و غیره را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. دستگاه‌های لیبل چسبان به طور کلی به سه نوع دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می‌شوند که شامل دستگاه لیبل زن OPP، لیبل زن تاپ پشت چسب دار، لیبل زن گرد پشت چسب دار و غیره هستند.

✅ دستگاه درب بند

دستگاه درب بند برای بستن درب انواع محصولات از جمله تن ماهی، رب، انواع کنسرو، روغن، نوشیدنی‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه قابلیت سیل یا پلمپ کردن محصولات را دارد و به سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم می‌شود. از جمله دستگاه‌های درب بند اتوماتیک می‌توان به دستگاه هشت هد یا دو هد اشاره کرد.

دستگاه های بسته بندی تحت خلا

دستگاه‌های بسته‌بندی تحت خلأ یا اسکین وکیوم یکی دیگر از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی است که تمام سطح محصولات غذایی را با استفاده از یک فیلم مخصوص می‌پوشاند. این فیلم کاملا روی محصول را پوشانده و مانند یک پوسته ثانویه به نظر می‌رسد. هدف از بسته‌بندی تحت خلأ، افزایش عمر مفید محصولات غذایی، افزایش جذابیت ظاهری محصول و کاهش استفاده از مواد نگهدارنده است. این دستگاه‌ها برای بسته‌بندی مواد غذایی با کیفیت بالا از جمله فرآورده‌های گوشتی، محصولات دریایی، غذاهای آماده، محصولات پنیری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه های بسته بندی تحت خلا

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع دستگاه های بسته بندی پرداختیم و اهمیت بسته‌بندی در دنیای امروز را بررسی کردیم. با توجه به بازاری که شدیداً رقابتی شده است و کسب و کارها برای پیشی گرفتن از یکدیگر نیاز دارند محصولات خود را متمایز جلوه دهند، بسته‌بندی امروزه بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و می‌توان حتی اهمیت آن را هم‌اندازه با اهمیت کیفیت خود محصول دانست. با خرید بهترین دستگاه‌های بسته‌بندی از رادان ماشین، می‌توانید محصولات خود را با یک بسته‌بندی متفاوت، باکیفیت و بادوام به مشتریان ارائه دهید.

سوالات متداول

✅جنس بدنه دستگاه‌های بسته‌بندی چیست؟

این دستگاه‌ها معمولاً از استنلس استیل ساخته می‌شوند تا در برابر زنگ‌زدگی و رطوبت مقاوم باشند. این امر به بهداشتی و استریل بودن محیط و محصولات کمک می‌کند.

✅دستگاه شیرینک چیست؟

این دستگاه، فیلم شیرینک را که از نایلون، سلفون یا لفاف ساخته شده است به کمک حرارت دور تا دور محصول می‌پیچد و محکم می‌کند که موجب استحکام محصول و کاهش هزینه‌های بسته‌بندی می‌شود.

✅دستگاه کارتونینگ چه کاری انجام می‌دهد؟

دستگاه کارتونینگ پس از اینکه ظروف با محصول پر شدند، درب آن‌ها گذاشته و لیبل آن‌ها نیز چسبانده شد، محصولات را داخل کارتن‌هایی قرار می‌دهد تا حمل و نقل آن‌ها آسان‌تر شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *