انواع دستگاه لیبل چسبان و کاربرد آنها

انواع دستگاه لیبل چسبان و کاربرد آنها

لیبل‌ها جنبه مهمی از بسته‌بندی، شناسایی، ارائه و ردیابی محصولات به شمار می‌روند. آن‌ها راهی برای برقراری ارتباط بین تولیدکننده با مشتریان و سایر نقاط جهان هستند. لیبل‌ها برند سازنده محصول را تبلیغ می‌کنند و اطلاعات مورد نیاز مصرف‌کنندگان را در اختیار آن‌ها می‌گذارند. آن‌ها همچنین ردیابی محصولات را در زنجیره تأمین امکان‌پذیر می‌سازند؛ اما آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که این لیبل‌ها چگونه چاپ و بر روی محصولات چسبانده می‌شوند؟ ازآنجاکه انجام فرآیند لیبل چسبانی در خطوط تولید شرکت‌های متوسط و بزرگ به‌صورت دستی بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است، برای این کار از انواع دستگاه لیبل چسبان استفاده می‌شود.

در این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه کار این دستگاه‌ها را بررسی کرده و انواع آن‌ها را به شما معرفی کنیم. در ادامه همچنین به کاربردها، مزایا و مشخصات فنی دستگاه‌های لیبل چسبان خواهیم پرداخت.

دستگاه لیبل زن چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

دستگاه لیبل زن به تجهیزاتی اطلاق می‌شود که برای چاپ و چسباندن لیبل روی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند، زیرا اکثر محصولات نیازمند یک لیبل روی خود کالا و روی بسته‌بندی آن هستند. دستگاه‌های لیبل‌زن می‌توانند لیبل‌ها را بر روی محصولات مختلف با هرگونه بسته‌بندی از جمله کارتن، جعبه و ظروف بچسبانند. صنایعی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند عبارتند از: مواد غذایی و آشامیدنی، داروسازی، کشاورزی، خانگی و اداری، الکترونیک، کشاورزی و بسیاری موارد دیگر.

کاربردهای دستگاه‌ لیبل چسبان متنوع و فراوان است. این دستگاه‌ها می‌توانند متون و عناصر گرافیکی از جمله بارکدهای ساده، کدهای دوبعدی، تاریخ انقضا، تصاویر و لوگوی شرکت‌ها را بر روی لیبل چاپ کرده و روی محصولات بچسبانند. دستگاه‌های لیبل چسبان بر اساس عملکردی که قرار است در فرآیند لیبل‌گذاری انجام دهند، دسته‌بندی می‌شوند: چاپ، توزیع و چسباندن. اکثر دستگاه‌های لیبل چسبان معمولاً ترکیبی از این عملکردها را ارائه می‌دهند.

دستگاه لیبل زن چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

انواع دستگاه های لیبل زن کدام اند؟

انواع دستگاه لیبل چسبان از نظر اتوماسیون به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک. بیایید با مشخصات این دستگاه‌ها بیشتر آشنا شویم: ‌

  • دستگاه‌های لیبل چسبان دستی مشخصاً نیاز به اپراتوری دارند که از دستگاه استفاده کند و نحوه کار با آن را بلد باشد. این دستگاه‌ها بازده چندان بالایی ندارند؛ اما برای کسب‌وکارهای کوچک و کارگاه‌های تولیدی خانگی مناسب هستند.
  • در دستگاه‌های لیبل چسبان نیمه اتوماتیک، برخی از مراحل نیاز به راه‌اندازی و کمک اپراتور دارند. برای مثال، اپراتور محصول را روی پلتفرم لیبل چسبانی قرار می‌دهد و اپلیکاتور را برای شروع فرآیند فعال می‌کند. هنگامی که دستگاه محصول را تشخیص داد، بقیه مراحل (مانند برش لیبل و اعمال آن) انجام می‌شود. پس از اینکه دستگاه لیبل را چسباند، اپراتور به‌صورت دستی محصول را از روی پلتفرم خارج می‌کند. این دستگاه‌ها معمولاً در صنایع کوچک و کسب‌وکارهایی که تولیدات محدودی دارند استفاده می‌شوند. آن‌ها مقرون‌به‌صرفه هستند؛ اما ممکن است هرازگاهی خطا داشته باشند.
  • در دستگاه‌های لیبل چسبان اتوماتیک، تمام مراحل لیبل‌گذاری توسط خود دستگاه و با حداقل دخالت اپراتور انجام می‌شود. این دستگاه‌ها معمولاً‌ دارای یک سیستم نوار نقاله هستند که محصولات را جابه‌جا می‌کند. هنگامی که محصول به قسمت لیبل چسبانی رسید، دستگاه لیبل را بر روی آن چسبانده و نوار نقاله آن را به مرحله بعدی منتقل می‌سازد. دستگاه‌های لیبل زن اتوماتیک برای حجم تولید بالا و صنایعی که در آن‌ها باید لیبل‌ها به طور دقیق و بدون خطا چسبانده شوند، ایده‌آل هستند.

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

اکنون که انواع دستگاه لیبل چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک را می‌شناسیم، خوب است که به طور جزئی‌تری به تقسیم‌بندی آن‌ها بپردازیم. همچنین اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در رابطه تفاوت لیبل چسبان اتوماتیک با نیمه اتوماتیک دارید روی این لینک کلیک کنید. در ادامه با مکانیزم‌های مختلف دستگاه‌های لیبل چسبان آشنا خواهیم شد:

✅ دستگاه لیبل چسبان رومیزی

اگر کسب‌وکار شما تولیداتی در سطح کم یا متوسط دارد یا تازه شروع به فعالیت کرده‌اید و نمی‌توانید روی تجهیزات اتوماتیک سرمایه‌گذاری انجام دهید، این دستگاه برایتان مناسب است. قیمت آن از دستگاه‌های تمام‌اتوماتیک کمتر بوده و شما را به هدفتان می‌رساند. دستگاه لیبل چسبان رومیزی معمولاً با برق شهری تک‌فاز ۲۲۰ ولت تغذیه می‌شود و در دو نوع مختلف در بازار موجود است: دستگاه لیبل‌زن رومیزی برای ظروف دوار؛ و دستگاه لیبل زن رومیزی برای ظروف کتابی.

یک سیستم مکنده در این دستگاه وجود دارد که لیبل را از روی رول جدا کرده و بر روی ظروف می‌چسباند. نکته مهم دررابطه‌با این دستگاه‌ها این است که باید حتماً برای استفاده از آن‌ها، لیبل رولی و پشت چسب‌دار تهیه کنید و استفاده از لیبل‌های ورقه‌ای ممکن نیست. عملکرد این دستگاه بسیار ساده بوده و ازآنجاکه ابعاد جمع و جوری دارد، جای کمی اشغال می‌کند و فاقد سروصدا است.

✅ دستگاه لیبل چسبان دو منظوره پشت چسب دار

دستگاه لیبل چسبان دو‌منظوره برای چسباندن لیبل به دو سمت کالا (معمولاً بطری‌های تخت) مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها دارای دو لاین لیبل زن هستند که به طور هم‌زمان، لیبل پشت چسب‌دار را در دو سمت بطری می‌چسبانند. این دستگاه را می‌توان برای ظروف چندوجهی و چهارگوش یا ظروف کتابی مورداستفاده قرارداد.

✅ دستگاه لیبل زن گرد پشت چسب دار

این دستگاه برای چسباندن لیبل‌های پشت چسب دار روی ظروف گرد مناسب بوده و به‌صورت کاملاً اتوماتیک بدون نیاز به دخالت اپراتور عمل می‌کند. دستگاه لیبل چسبان گرد پشت چسب دار معمولاً دارای یک لاین لیبل زن بوده اما بر اساس نیازهای مشتری می‌تواند دارای یک یا دو لاین لیبل زن فوقانی بر روی دستگاه نیز باشد.

✅ دستگاه تاپ لیبل پشت چسب دار

این یکی دیگر از انواع دستگاه لیبل چسبان است که برای چسباندن لیبل روی محصولات تخت یا روی درب ظروف کاربرد دارد. عملکرد این دستگاه نیز کاملاً اتوماتیک بوده و می‌توان یک یا دو لاین لیبل زن فوقانی بر روی دستگاه تعبیه کرد.

✅ دستگاه لیبل زن زیر و روی محصول

نحوه عملکرد این دستگاه به‌گونه‌ای است که می‌تواند در حین عبور محصول، به طور هم‌زمان لیبل‌ها را بر زیر و روی آن بچسباند. همان‌طور که حدس می‌زنید، دستگاه لیبل چسبان زیر و روی محصول دارای دو لاین لیبل‌زن در بالا و پایین دستگاه بوده که به طور هماهنگ و اتوماتیک کار می‌کنند. برای کار با این دستگاه، اپراتور فقط باید ظروف را به سمت نوار نقاله هدایت کند.

دستگاه لیبل زن چندکاره پشت چسب دار

این دستگاه می‌تواند چند نوع لیبل (برای مثال لیبل‌های تخت و گرد) را روی قسمت‌های مختلف ظرف بچسباند. دستگاه لیبل‌زن چندکاره معمولاً‌ دارای یک نوار نقاله قابل‌تنظیم در قسمت بالای بطری است که به تثبیت ظروف هنگام چسباندن لیبل‌ها کمک می‌کند.

✅ دستگاه لیبل زن چندوجهی

این نوع دستگاه لیبل زن برای چسباندن لیبل روی ظروف چندوجهی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه معمولاً دارای دو لاین لیبل زن است که از سمت چپ و راست روی محصول لیبل را می‌چسبانند.

دستگاه لیبل چسبان رومیزی

کاربرد دستگاه لیبل زن

اکنون که با انواع دستگاه لیبل چسبان آشنا شدیم، می‌توانیم بررسی کنیم که این دستگاه‌ها چه کاربردها و مزایایی دارند. دستگاه‌های لیبل‌زن می‌توانند لیبل‌ها را بر روی انواع محصولات و بسته‌بندی‌ها از جمله آلومینیوم و شیشه، فولاد، پلاستیک و غیره اعمال کنند.

ازآنجایی‌که در بسیاری از کسب‌وکارها حجم لیبل‌هایی که باید چسبانده شوند بسیار زیاد است، دستگاه‌های لیبل چسبان با خط تولید موجود ادغام می‌شوند. یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های لیبل‌زن، دستگاه لیبل چسبان اتوماتیک است که بدون کمک اپراتور کار می‌کند. این دستگاه از یک اپلیکاتور لیبلینگ، یک نوار نقاله برای حمل‌ونقل محصولات و یک سیستم کنترل تشکیل می‌شود.

کاربرد دستگاه لیبل چسبان در صنایع مختلفی مانند داروسازی، مواد غذایی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، پست، الکترونیک، ساخت‌وساز و ارتباطات قابل‌مشاهده است. لیبل پرینترها، لیبل اپلیکاتورها، پرینتر – اپلیکاتورها و سیستم‌های لیبلینگ از جمله تجهیزاتی هستند که برای چسباندن لیبل بر روی محصولات و بسته‌بندی‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند.

این دستگاه‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند تولید صنعتی به شمار می‌روند. دستگاه‌های لیبل چسبان را می‌توان برای چسباندن لیبل بر روی بطری‌های شیشه‌ای، بطری‌های پلاستیکی استوانه‌ای، کیس DVD و سایر محصولات با اشکال منحصربه‌فرد استفاده کرد.

کاربرد دستگاه لیبل زن

ویژگی ها و مزایای دستگاه لیبل زن

انواع دستگاه لیبل چسبان را می‌توان در صنایع مختلف برای دستیابی به مزایایی از جمله راندمان بالا و سرعت‌بخشیدن به خطوط تولید مورداستفاده قرارداد. در ادامه بیشتر به ویژگی‌ها و مزایای این دستگاه‌ها خواهیم پرداخت:

  • راندمان بالا، هزینه کم: دستگاه لیبل زن اتوماتیک یک محصول الکترومکانیکی مدرن بوده که می‌تواند به‌جای لیبل زن دستی (که دارای راندمان پایین و احتمال خطای بالا است) مورداستفاده قرار گیرد. استفاده از دستگاه لیبل چسبان نه‌تنها کیفیت بالای محصولات خروجی را تضمین می‌کند، بلکه هزینه‌های ورودی را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • کارایی بالا و مقرون‌به‌صرفه: دستگاه لیبل زن اتوماتیک نه‌تنها می‌تواند الزامات کار را برآورده کند، بلکه دارای ویژگی‌هایی از جمله سرعت و دقت بالا به همراه عمر طولانی نیز هست. عمر مفید این دستگاه‌ها معمولاً ۸-۱۰ سال بوده که با درنظرگرفتن قیمت آن‌ها، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و مفید برای کسب‌وکارها به شمار می‌رود.
  • استفاده گسترده و همه‌کاره بودن: دستگاه‌های لیبل چسبان اتوماتیک الزامات لیبلینگ را در تمام جنبه‌های زندگی مانند صنعت مواد شیمیایی، مواد غذایی، دارویی، نوشیدنی، الکترونیک، سخت‌افزار، آرایشی و بهداشتی و سایر صنایع برآورده می‌کنند. مکانیزم لیبل چسبانی و عملکرد انواع این دستگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است.
  • راحت و قابل اعتماد؛ مدیریت آسان: یکی از بزرگ‌ترین مزایای دستگاه‌های لیبل چسبان، دقت و تمیزی بسیار بالای آن‌هاست. با خرید چنین دستگاهی دیگر نیاز نیست نگران این باشید که لیبل محصولتان به‌راحتی از آن جدا شود. علاوه بر این، دستگاه‌های لیبل چسبان مدیریت را تسهیل می‌کنند: برای بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط، یک یا دو دستگاه لیبل زن اتوماتیک کافی است. در مقایسه با مدیریت نیروی انسانی، دستگاه‌های لیبل چسبان بدون شک راحت‌تر مدیریت می‌شوند.

مشخصات فنی دستگاه لیبل زن

مشخصات فنی دستگاه لیبل زن

برای اینکه با انواع دستگاه لیبل چسبان بیشتر آشنا شوید، در ادامه به مشخصات فنی برخی از پرفروش‌ترین دستگاه‌های تولیدشده توسط شرکت رادان ماشین خواهیم پرداخت. برای استعلام قیمت و خرید این دستگاه‌ها می‌توانید از طریق شماره تماس شرکت با مشاوران فروش در ارتباط باشید: ‌

۱. دستگاه لیبل چسبان OPP

  • مناسب بطری‌ها و ظروف گرد شیشه‌ای، HDPE، پت، استیل و آلومینیوم
  • دارای ظرفیت چسباندن ۶۰ الی ۲۰۰ عدد لیبل در دقیقه
  • عدم نیاز به پاک‌کردن نازل‌ها یا واحد چسب قبل از شروع به تولید
  • دارای قابلیت تنظیم مقدار ضخامت چسب بر روی لیبل جهت صرفه‌جویی در مصرف چسب
  • دارای مانیتور لمسی HMI برای اپراتوری و تنظیمات آسان
  • قابلیت تعویض بطری‌ها در کوتاه‌ترین زمان

۲. دستگاه لیبل زن دو طرف تخت پشت چسب دار

  • قابل‌استفاده برای انواع بطری‌ها و ظروف تخت و بیضی
  • دارای ظرفیت چسباندن بیش از ۱۰۰ عدد لیبل در دقیقه
  • دارای قابلیت کارکردن با رنج وسیعی از لیبل‌های کاغذی، فویل، شفاف و غیره
  • دارای مانیتور لمسی HMI برای اپراتوری و تنظیمات آسان
  • قابلیت اضافه‌کردن ردیف‌کن برای ایجاد فاصله بین ظروف و مرتب‌کردن بطری‌ها

۳. دستگاه لیبل چسبان دو منظوره

  • قابل‌استفاده برای انواع بطری‌ها و ظروف گرد، تخت و بیضی
  • دارای قابلیت کارکردن با طیف وسیعی از لیبل‌های کاغذی، فویل، پلاستیکی و شفاف
  • قابلیت لیبلینگ لیبل ترانسپرنت با استفاده از سنسور مخصوص
  • دارای ظرفیت چسباندن بیش از ۶۰ لیبل در دقیقه
  • دارای مانیتور لمسی HMI برای اپراتوری و تنظیمات آسان
  • دارای قابلیت لیبلینگ درجا (دقت بالا، سرعت پایین) و در حال حرکت (دقت قابل‌قبول، سرعت بالا) برای ظروف گرد

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع دستگاه لیبل چسبان، کاربردها و مزایای آن‌ها پرداختیم. دستگاه‌های لیبل چسبان تجهیزاتی ضروری و بسیار پرکاربرد در تمامی صنایع تولیدی به شمار می‌روند. به‌صورت کلی می‌توان این دستگاه‌ها را به سه دسته اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی تقسیم‌بندی کرد که نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک آن بیشتر برای کسب‌وکارهای بزرگ با حجم تولید بالا پیشنهاد می‌شود. جهت سفارش دستگاه لیبل چسبان متناسب با نیازهای کسب‌وکارتان با قیمت مقرون‌به‌صرفه، می‌توانید با کارشناسان فروش رادان ماشین در تماس باشید.

 

سوالات متداول

✅ظرفیت کاری انواع دستگاه لیبل چسبان چقدر است؟

بسته به نوع دستگاه (اتوماتیک بودن یا نبودن آن)، دستگاه‌های لیبل چسبان می‌توانند از ۲۰ الی ۶۰۰۰ لیبل در ساعت را بچسبانند.

✅دستگاه لیبل چسبان را برای چه سطوحی می‌توان مورداستفاده قرارداد؟

این دستگاه‌ها برای انواع سطوح صاف، تخت، گرد یا مربعی از جنس پلاستیک، پت، آلومینیوم و غیره قابل‌استفاده هستند.

✅دستگاه لیبل چسبان را برای چسباندن چه نوع لیبل‌هایی می‌توان مورد استفاده قرارداد؟

باتوجه‌به نوع دستگاه و مشخصات فنی آن، می‌توانید از آن برای چسباندن انواع لیبل‌های کاغذی، فویل، پلاستیکی، شفاف و غیره استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *