انواع مکانیزم پرکردن در پرکن مایعات رقیق

انواع مکانیزم پرکردن در پرکن مایعات رقیق

ما همه‌روزه با انواع و اقسام مختلفی از مایعات سر و کار داریم؛ از آب معدنی، دوغ، نوشابه و آبمیوه‌ای که می‌نوشیم گرفته تا مواد شوینده و کف‌کننده یا مایعات غلیظی مثل عسل، رب گوجه و سس! آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که همه این مایعات چگونه بسته‌بندی می‌شوند؟ قطعاً برای بسته‌بندی همه آن‌ها نمی‌توان از یک نوع دستگاه استفاده کرد.

اگر بخواهیم مایعات را به صورت کلی بر اساس ویسکوزیته (گرانروی) آن‌ها تقسیم‌بندی کنیم، در یک گروه مایعات دارای ویسکوزیته بالا (غلیظ) قرار می‌گیرند و در گروه دیگر، مایعات دارای ویسکوزیته پایین (رقیق). برای بسته‌بندی هر کدام از این محصولات، از دستگاه‌های خاصی استفاده می‌شود که مکانیزم‌های متفاوتی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم مکانیزم پرکردن در پرکن مایعات رقیق چگونه است و چه ویژگی‌هایی دارد.

انواع دستگاه پرکن کدام اند؟

برای افزایش سرعت، دقت و بهره‌وری و همچنین رعایت کامل بهداشت و نکات ایمنی، دستگاه پرکن مایعات در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. قبل از بررسی انواع مکانیزم پرکردن در پرکن مایعات رقیق، خوب است کمی با سایر دستگاه‌های پرکن نیز آشنا شویم:

  • دستگاه پرکن فشاری: این دستگاه‌ها عملیات پر کردن محصول را با فشار زیادی انجام می‌دهند که به فرآیند سرعت زیادی می‌بخشد. معمولاً در پشت آن‌ها یک مخزن و پمپ وجود دارد که هنگام قرار گرفتن بطری در دستگاه، پمپ با فشار زیاد مواد را از داخل مخزن به داخل بطری هدایت می‌کند.
  • دستگاه پرکن پیستونی: این نوع دستگاه پرکن نسبت به موادی که وارد آن می‌شود واکنش نشان داده و بر اساس مواد ورودی، باز و بسته می‌شود. دستگاه پرکن پیستونی دارای یک مخزن بوده که عملیات پر کردن ظروف را با دقت و سرعت بالایی انجام می‌دهد. این دستگاه بیشتر برای مواد دارای ویسکوزیته بالا مانند رب گوجه، سس، عسل و غیره کاربرد داشته و خطای بسیار کمی دارد.
  • دستگاه پرکن پودری: این دستگاه برای پر کردن انواع مواد پودری از ۲ گرم الی ۲ کیلوگرم مناسب است. این دستگاه‌ها دارای دامنه وزنی متفاوتی هستند که بسته به محصول باید دستگاه متناسب با آن را انتخاب کرد. دستگاه پرکن پودری را می‌توان برای بسته‌بندی انواع محصولات پودری خوراکی، صنعتی، شیمیایی و بهداشتی استفاده کرد.
  • دستگاه پرکن مایعات: این دستگاه‌ها در تنوع بسیار بالایی موجود هستند و با مکانیسم‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. برای سرعت بخشیدن به پروسه انتقال مایعات، این دستگاه‌ها معمولاً از مکانیسم فشار استفاده می‌کنند. دستگاه‌های پرکن مایعات را می‌توان به دو گروه زیر تقسیم‌بندی کرد:
  • دستگاه پرکن مایعات غلیظ: پرکن مایعات غلیظ برای مایعات دارای ویسکوزیته بالا (مقاوم در برابر جاری شدن) مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله انواع روغن‌های شیمیایی، گریس، مواد دارویی مانند شربت، عسل، شیره خرما و مربا.
  • دستگاه پرکن مایعات رقیق: مایعات رقیق در واقع مایعاتی هستند که ویسکوزیته پایینی دارند و در برابر جاری شدن مقاومت چندانی به خرج نمی‌دهند. مایعاتی مانند آب، دوغ، انواع عرقیات، روغن‌های خوراکی، شربت‌های دارویی، عطر و غیره همگی جزو این دسته محسوب می‌شوند. مکانیزم پرکردن در پرکن مایعات رقیق در دستگاه‌های مختلف، متفاوت بوده و در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

انواع دستگاه پرکن کدام اند؟

ویژگی پرکن مایعات رقیق

دستگاه‌های پرکن مایعات رقیق در انواع مختلفی تولید می‌شوند که به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم‌بندی کرد. این دستگاه‌ها به یک پنل کنترل مجهز هستند که در دستگاه‌های اتوماتیک بسیار کاربردی است. از طریق این پنل می‌توان ظرفیت عملکردی دستگاه از جمله حرکت ظروف روی نقاله، باز و بسته شدن نازل‌ها برای پر کردن آن‌ها و غیره را تنظیم و برنامه‌ریزی کرد.

حرکت ظروف در دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود. دستگاه‌های پرکن مایعات نیمه اتوماتیک ویژگی‌ها و عملکرد متفاوتی دارند؛ اما همچنان بسیاری از کارها را به طور خودکار انجام می‌دهند. برای استفاده از این دستگاه‌ها باید کارگران بطری‌ها یا ظروف را در محل مخصوص قرار دهند، اما مرحله پر کردن و سایر کارها توسط خود دستگاه انجام می‌شود.

دستگاه پرکن مایعات رقیق نیز در انواع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک وجود دارد. از آنجا که مایعات رقیق بسیار سیال هستند و ویسکوزیته کمی دارند، برای بسته‌بندی و انتقال آن‌ها به ظروف مکانیزم خاصی لازم است که برای مثال در پر کردن مایعات غلیظ به کار نمی‌رود. در ادامه با مکانیزم پرکن های مایعات رقیق بیشتر آشنا خواهیم شد.

ویژگی پرکن مایعات رقیق

انواع مکانیزم پرکن مایعات رقیق

اکنون که با انواع دستگاه پرکن و ویژگی‌های دستگاه پرکن مایعات رقیق آشنا شدیم، نوبت به بررسی مکانیزم پرکردن در پرکن مایعات رقیق می‌رسد. به طور کلی می‌توان سیستم‌های پر کردن در پرکن‌های مایعات رقیق را به سه گروه سیلندر پیستونی، پمپی و ثقلی تقسیم کرد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

پرکن سیلندر پیستونی

مکانیزم این دستگاه به گونه‌ای است که می‌تواند برای پر کردن تمامی مایعات، چه غلیظ و چه رقیق مورد استفاده قرار گیرد. بسته به تعداد نازل‌های دستگاه، سیلندرهایی با حجم‌های کاملاً برابر ساخته شده و روی آن نصب می‌شود. این سیلندرها به شیرهایی دو طرفه مجهز هستند که یک طرف آن‌ها با مخزن تغذیه دستگاه پرکن و یک طرف دیگر با نازل‌ها در ارتباط است. زمانی که پیستون به عقب حرکت می‌کند، داخل سیلندر حالت خلأ ایجاد شده، شیری که به مخزن تغذیه راه دارد باز می‌شود و با فشار مکش، مواد به داخل سیلندر حرکت می‌کنند.

به دلیل حجم برابر سیلندرها، حجم مایعاتی که وارد آن‌ها می‌شود نیز کاملاً یکسان است. در ادامه فرآیند، پیستون به جلو حرکت می‌کند، ورودی مخزن بسته شده و خروجی نازل باز می‌شود؛ در نتیجه دستگاه مواد داخل سیلندر را به داخل نازل و سپس ظروف مورد نظر هدایت می‌کند.

انواع مکانیزم پرکن مایعات رقیق

پرکن پمپی

دستگاه پرکن مایعات پمپی عموماً بر اساس زمان کار می‌کند. ظرفیت‌های مختلف (از ۴۵۰ سی‌سی گرفته تا ۲۰ لیتر) را می‌توان با استفاده از این دستگاه‌ها و تعریف کردن زمان برای آن‌ها، داخل ظروف پر کرد. برای مثال، دستگاه پرکن مایعات پمپی می‌تواند در طول ۵ ثانیه، ۵۰۰ سی‌سی از محصول شما را داخل بطری تزریق کند. هرچه این مدت زمان را بالاتر ببرید، ظرفیت تزریق دستگاه نیز افزایش خواهد یافت. از این‌رو دستگاه پرکن پمپی به جز پر کردن محصولات مختلف با یک دستگاه، برای پر کردن محصولات در ظروف متنوع با ظرفیت‌های متفاوت نیز کاربرد دارد.

پرکن ثقلی

این نوع مکانیزم پرکردن در پرکن مایعات رقیق، تنها برای مایعاتی با ویسکوزیته کم کاربرد دارد. حداکثر ویسکوزیته این مایعات باید کمتر از روغن زیتون باشد. دستگاه پرکن ثقلی دارای مخزنی است که در بالا قرار گرفته و به نازل‌ها وصل می‌شود. با باز شدن نازل‌ها، نیروی ثقل باعث جاری شدن مایع به سمت پایین خواهد شد.

در زیر نازل‌ها ظروف مورد نظر قرار می‌گیرند و حجم مایعاتی که درون آن‌ها می‌ریزد با باز و بسته شدن نازل‌ها کنترل می‌شود. برای جلوگیری از خطا، باید حجم مایع موجود در مخزن تغذیه را به طور دائم ثابت نگه داشت تا فشار پشت نازل تغییر نکند. کنترل سطح مایع داخل مخزن به وسیله سنسورها‌ی کنترل سطح انجام گرفته و برای جلوگیری از کف کردن مایع هنگام تزریق داخل ظرف، نازل آن را از کف پر کرده و با سرعت ثابتی به سمت بالا حرکت می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع مکانیزم پرکردن در پرکن مایعات رقیق پرداختیم. اکنون می‌دانیم که دستگاه پرکن مایعات رقیق می‌تواند با یکی از این سه مکانیزم طراحی و تولید شود:‌ مکانیسم پر کردن سیلندر پیستونی، پمپی و ثقلی. از میان این موارد، مکانیسم سیلندر پیستونی عملکردی بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر داشته و احتمال خطای بسیار کمی دارد. حال اگر نوع اتوماتیک این دستگاه را خریداری کنید، سطح بالایی از بهره‌وری را برای کسب و کار خود تضمین کرده و تولید را افزایش خواهید داد.

 

سوالات متداول

✅دستگاه پرکن مایعات پمپی در چه مواردی کاربرد دارد؟

این دستگاه به دلیل فشار و قدرت بالا، برای تزریق انواع مایعات غلیظ از جمله روغن، گریس و غیره به داخل ظروف و همچنین پر کردن مایعات حباب‌دار و چسبنده بیشترین کاربرد را دارد.

✅دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستونی چند نازل دارد؟

دستگاه پرکن سیلندر پیستونی در مدل‌های تک نازل، دو نازل، چهار نازل، شش نازل و هشت نازل طراحی و تولید می‌شود که بستگی به سفارش مشتری دارد.

✅برای پر کردن مایعاتی که ارزش قیمتی بالایی دارند کدام دستگاه بهتر است؟

دستگاه سیلندر پیستونی به دلیل دقت و سرعت بسیار بالا و خطای کم، بهترین گزینه برای پر کردن مایعات دارای ارزش قیمتی بالا به شمار می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *