تفاوت دستگاه پرکن تری بلوک و منوبلوک

تفاوت دستگاه پرکن تری بلوک و منوبلوک چیست؟

امروزه با توجه به اهمیت بسیار بالای بسته‌بندی، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات متعددی در خطوط تولید کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها دستگاه پرکن مایعات است. این دستگاه فرآیند بسته‌بندی محصولات مایع (با ویسکوزیته‌های مختلف) از جمله نوشیدنی‌‌ها، شوینده‌ها و انواع روغن را امکان‌پذیر می‌سازد. البته دستگاه پرکن مایعات در انواع گوناگونی طراحی و تولید می‌شود که در این مقاله از سایت رادان ماشین قصد داریم به دو مورد از آن‌ها، یعنی دستگاه پرکن تری بلوک و منوبلوک بپردازیم؛ لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

دستگاه تری بلوک چیست؟

دستگاه تری بلوک (Triblock) همانطور که احتمالاً از نام آن حدس می‌زنید، ترکیبی از سه دستگاه است که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. این دستگاه شامل مکانیسم شستشو، پرکن و درب‌بند (برای درپوش‌های پلاستیکی)‌ بوده که همگی در یک مجموعه واحد تعبیه شده‌اند. دستگاه پرکن تری بلوک را می‌توان برای بسته‌بندی انواع مایعات خوراکی از جمله آب معدنی، آبمیوه، نوشابه، دوغ، نوشیدنی‌های گیاهی، روغن و غیره در بطری‌های پلاستیکی ۲۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌لیتری مورد استفاده قرار داد.

دستگاه تری بلوک از سیستم ثقلی برای پر کردن و بسته‌بندی مایعات بهره می‌برد. این دستگاه تمام اتوماتیک بوده و دارای تجهیزاتی از جمله نمایشگر لمسی کنترل الکترونیکی (PLC) و کنترل الکترونیکی سرعت (اینورتر فرکانس) است. این دستگاه همچنین می‌تواند بسته به حجم تولیدات کارخانه، تعداد نازل‌های معینی داشته باشد. معمولاً تعداد نازل‌هایی که در آن تعبیه می‌شود از ۴ تا ۳۲ نازل متغیر است.

دستگاه تری بلوک در سه مرحله کار خود را انجام می‌دهد: اولین مرحله شستشوی ظروف است که طی آن، بطری‌های مورد استفاده برای بسته‌بندی محصولات کاملاً شسته می‌شوند تا عاری از هرگونه آلودگی باشند. سپس، نوار نقاله بطری‌ها را به زیر نازل‌ها انتقال می‌دهد. مایع مورد نظر از طریق نازل‌ها درون بطری‌ها پر می‌شود و در مرحله سوم، نوار نقاله بطری‌های پرشده را به زیر قسمت درب‌بند دستگاه منتقل می‌کند. درب بطری‌ها در این مرحله کاملاً بسته شده و پس از اتمام کار، به مرحله بعد در خط بسته‌بندی انتقال داده می‌شوند.

دستگاه تری بلوک چیست؟

کاربردها و مزایای دستگاه تری بلوک

اکنون بیایید کمی بیشتر به دستگاه پرکن تری بلوک و منوبلوک بپردازیم. دستگاه تری بلوک برای خط تولید مایعات کاربرد دارد و در تمامی صنایعی که نیازمند مکانیسم‌های شستشو، پرکن مایعات و درب‌بند هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که گفته شد، این دستگاه برای پر کردن مایعات خوراکی کاربرد دارد اما این تنها کاربرد آن نیست. برای مثال، مایعاتی مثل روغن موتور یا روغن ترمز را نیز می‌توان با دستگاه تری بلوک پر کرد. در صنایع مواد شیمیایی، خودروسازی و مواد شوینده، تولیدکنندگان نیازمند دستگاهی هستند که بتواند به طور کامل و با رعایت استانداردهای بهداشتی، محصولاتشان را بسته‌بندی کند. از این رو، مایعات مختلف مانند مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، روغن ترمز، ضد و یخ و غیره نیز با دستگاه تری بلوک پر می‌شوند.

اصلی‌ترین مزیت دستگاه تری بلوک، سرعت بالای‌ آن و انجام سه کار به طور هم‌زمان است. این دستگاه با انجام مراحل سه‌گانه شستشو، پر کردن و درب‌گذاری، سرعت و کیفیت کلی کار را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. اتوماتیک بودن دستگاه نیز یک مزیت دیگر به شمار می‌رود که نیاز به نیروی انسانی را از بین برده و برای تولیدی‌های با ظرفیت بالا بسیار مناسب است.

کاربردها و مزایای دستگاه تری بلوک

دستگاه منوبلوک چیست؟

دستگاه مونو بلوک (Monoblock) نوع دیگری از دستگاه پرکن مایعات بوده که با دستگاه تری بلوک کمی فرق دارد. قبل از اینکه به تفاوت دستگاه پرکن تری بلوک و منوبلوک بپردازیم، خوب است که با این دستگاه نیز آشنا شویم. عملکرد دستگاه منوبلوک مشابه دستگاه تری بلوک است؛ با این تفاوت که این دستگاه فاقد مکانیسم شستشوی بطری بوده و تنها کار پر کردن و درب‌بندی را انجام می‌دهد.

دستگاه‌های پرکن منوبلوک در طرح‌های مختلف خطی و روتاری ساخته شده و معمولاً دارای ۴ الی ۱۸ نازل هستند. این دستگاه‌ها بیشتر برای کارگاه‌های کوچک یا پر کردن موادی مثل آب رادیات که شستشوی بطری آن‌ها ضروری نیست، کاربرد دارند.

دستگاه منوبلوک چیست؟

انواع دستگاه تری بلوک و منوبلوک

اکنون که با نحوه کارکرد، مزایا و کاربردهای دستگاه پرکن تری بلوک و منو بلوک آشنا شدیم، بیایید بررسی کنیم که این دو دستگاه چه انواعی دارند. از انواع مختلف دستگاه‌های پرکن مونوبلوک می‌توان به پرکن مایعات سیلندر پیستونی، پمپی (برای پر کردن مایعات رقیق و غلیظ) و همچنین پرکن ثقلی اشاره کرد. در ادامه با این دستگاه‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد:

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

انواع دستگاه منوبلوک

  • دستگاه پرکن درب‌بند ثقلی: این دستگاه برای مایعات رقیق کاربرد دارد. اگر محصول دارای ویسکوزیته کمی باشد، به راحتی با استفاده از نیروی ثقل، از مخزنی که در بالای دستگاه قرار دارد به پایین سرازیر می‌شود. این سیستم برای پر کردن بطری‌ها از نیروی گرانش خود مایع استفاده می‌کند؛ به همین دلیل به آن پرکن مایعات گرانشی نیز می‌گویند. این دستگاه علاوه بر کارایی ساده، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد.
  • دستگاه پرکن درب‌بند مایعات پمپی: این دستگاه هم برای مواد غلیظ (با ویسکوزیته بالا) کاربرد دارد و هم برای مایعات رقیق (با ویسکوزیته پایین). این دستگاه کاربرد بیشتری نسبت به سایر انواع دستگاه‌های منوبلوک دارد، زیرا با استفاده از آن می‌توان محصولات متنوع‌تری را بسته‌بندی کرد. از جمله کاربردهای تخصصی این دستگاه می‌توان به پر کردن گریس اشاره کرد که از ویسکوزیته یا غلظت و چسبندگی بالایی برخوردار است. این دستگاه برای پر کردن مایعات حباب‌دار، چسبنده و غیره نیز کاربرد دارد.
  • دستگاه پرکن درب‌بند سیلندر پیستونی: این دستگاه بالاترین سرعت و دقت را در میان سایر دستگاه‌های معرفی‌شده دارد و برای پر کردن مایعات غلیظ (با ویسکوزیته بالا) عالی است. این دستگاه برای پر کردن محصولاتی مانند رب گوجه از سرعت و دقت بالایی برخوردار بوده اما قیمت بالاتری نیز دارد. دستگاه پرکن سیلندر پیستونی به دلیل دقت بالا، برای پر کردن مواد درون ظروف‌هایی با گنجایش کمتر از یک لیتر نیز مناسب است.

انواع دستگاه تری بلوک

دستگاه تری بلوک قابلیت پر کردن انواع مایعات غلیظ و رقیق را دارد، اما بر اساسی ظروفی که می‌تواند پر کند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. از جمله انواع دستگاه‌های تری بلوک می‌توان به دستگاه پرکن مایعات برای ظروف پلی اتیلن، ظروف پت و ظروف شیشه‌ای اشاره کرد. این دستگاه‌ها معمولاً در انواع ۱۲، ۱۸، ۲۴، ۳۲ و ۶۴ نازله در بازار موجود هستند.

انواع دستگاه تری بلوک و منوبلوک

تفاوت دستگاه های تری بلوک و مونوبلوک

اکنون که با کاربردها و مکانیسم‌های مختلف دستگاه پرکن تری بلوک و منوبلوک آشنا شدید، احتمالاً می‌توانید تفاوت‌های این دو را حدس بزنید. از جمله تفاوت‌های آن‌ها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دستگاه تری بلوک دارای سه بخش اصلی یعنی شستشوی بطری، پر کردن و درب‌بندی ظروف است و معمولاً برای بسته‌بندی مایعات خوراکی کاربرد دارد. از سوی دیگر، دستگاه مونوبلوک تنها دارای دو بخش اصلی یعنی پر کردن و درب‌بندی بوده و فرآیند شستشوی بطری‌ها را انجام نمی‌دهد؛ از این رو بیشتر برای مایعات غیرخوراکی کاربرد دارد.

تفاوت دستگاه های تری بلوک و مونوبلوک

سخن پایانی

با توجه به اهمیت روزافزون بسته‌بندی و تأثیر آن در جلب توجه و اعتماد مشتریان، هرچه بیشتر شرکت‌ها درباره دستگاه‌های بسته‌بندی و کاربردهای آن‌ها اطلاعات کسب کنند بهتر است. دو مورد از دستگاه‌هایی که بخصوص برای شرکت‌های تولیدکننده انواع مایعات مهم هستند، عبارتند از دستگاه پرکن منوبلوک و تری بلوک. دستگاه تری بلوک دارای سه مکانیزم شستشو، پر کردن و درب‌بندی بوده در حالی که دستگاه منوبلوک تنها کار پر کردن و درب‌بندی ظروف را انجام می‌دهد. با توجه به حجم تولید و نیاز شرکت خود، می‌توانید نسبت به تهیه یکی از این دستگاه‌ها اقدام فرمایید.

 

سوالات متداول

✅برای پر کردن و بسته‌بندی مایعات رقیق چه دستگاهی کاربرد دارد؟‌

با در نظر گرفتن مکانیسم دستگاه‌های پرکن، برای پر کردن مایعات رقیق دستگاه پرکن مایعات ثقلی، اورفلو و پمپی مناسب‌تر هستند.

✅هنگام انتخاب دستگاه پرکن مایعات مناسب به چه نکاتی دقت کنیم؟

شما باید پیش از خرید دستگاه پرکن مایعات، نکاتی از جمله ویسکوزیته محصول، حالت مایع (چسبناک، کف‌کننده و غیره)، نوع دستگاه و تعداد نازل‌های آن را در نظر بگیرید.

✅دستگاه پرکن تری بلوک برای پر کردن چه مایعاتی کاربرد دارد؟‌

دستگاه پرکن تری بلوک را می‌توان برای بسته‌بندی انواع مایعات خوراکی از جمله دوغ، آب معدنی، آبمیوه و غیره مورد استفاده قرار داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *