تفاوت لیبل چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

تفاوت لیبل چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک چیست؟

برای کسب و کاری که محصولات انگشت‌شماری دارد شاید برچسب زدن محصولات چندان آزاردهنده و پرهزینه نباشد؛ اما با افزایش حجم محصولات، کسب و کار مجبور می‌شود افراد بیشتری را برای انجام پروسه لیبل چسباندن استخدام کند که هزینه‌های نیروی کار را به شدت افزایش می‌دهد. این در حالی است که با خرید یک لیبل چسبان اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک نه تنها بازده بالا می‌رود، بلکه می‌توان از چسباندن صحیح لیبل‌ها اطمینان حاصل کرد، خطا را کاهش داد و از صرفه‌جویی در هزینه نیروی کار لذت برد؛ اما آیا می‌دانید تفاوت لیبل چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک چیست؟

هنگام تصمیم‌گیری برای خرید دستگاه لیبل چسبان چندین گزینه پیش روی شماست: لیبل چسبان دستی (که بازده چندان بالایی ندارد و به همین دلیل قصد نداریم به آن بپردازیم)، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک. در این مقاله با ما همراه باشید تا هرآنچه باید درباره این دو نوع دستگاه بدانید را بازگو کرده و تفاوت‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

لیبل چیست؟

لیبل (Label) یا همان برچسب محصول، نوعی برچسب حاوی متن چاپ‌شده است که اطلاعات مهمی درباره محصول مانند مواد تشکیل‌دهنده و دستورالعمل‌های استفاده از آن را در اختیار مشتریان می‌گذارد. لیبل چسبانی نیز فرآیند چسباندن لیبل به محصول برای کمک به شناسایی آن و ارائه اطلاعات لازم در مورد محصول و تولیدکننده است.

لیبل چسبانی زیر مجموعه‌ای از بسته‌بندی است که برای نشان دادن اطلاعات مربوط به محصول، برند تولیدکننده و صنعت آن تمرکز دارد. این اطلاعات همراه با محصول (به عنوان بخشی از محصول یا بسته‌بندی آن) به مخاطبان ارائه می‌شوند. در برخی از محصولات مانند چیپس، لیبل‌ها بخشی از بسته‌بندی را تشکیل می‌دهند که در آن اطلاعات مستقیماً روی بسته چاپ می‌شود. برخی از محصولات خاص نیز دارای لیبلی هستند که مستقیماً روی خود محصول حک شده است. برخی محصولات حتی دارای لیبل‌های اضافی متصل به محصول هستند که به‌خودی‌خود بخشی از محصول یا بسته‌بندی آن را تشکیل نمی‌دهند.

لیبل چیست؟

نحوه کار دستگاه لیبل زن

قبل از اینکه با تفاوت لیبل چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک آشنا شویم، خوب است که نحوه کار این دستگاه‌ها را درک کنیم. دستگاه لیبل چسبان یا لیبل زن، وسیله‌ای برای چسباندن انواع لیبل روی محصول یا بسته‌بندی آن است و در صنایع مختلف مانند الکترونیک، مبلمان، نوشیدنی، مواد شیمیایی، مواد غذایی و غیره کاربرد فراوانی دارد. دستگاه‌های لیبل زن اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کنند. ساختار دستگاه‌ها بسیار جالب بوده و برای تولید آن‌ها معمولاً از استنلس استیل استفاده می‌شود که در برابر زنگ‌زدگی و سایر عوامل مخرب، مقاومت بسیار بالایی دارد.

اساس کار دستگاه لیبل زن به این شکل است که محصولات با یک سرعت ثابت روی نوار نقاله به دستگاه منتقل می‌شوند. فیکسچر مکانیکی محصولات را با فاصله ثابتی از هم جدا کرده و آن‌ها را در جهت نوار نقاله هُل می‌دهد.

دستگاه لیبل چسبان معمولاً دارای یک چرخ محرک، یک چرخ لیبل زن و یک قرقره است. چرخ محرک به طور متناوب نوار لیبل را می‌کشد به طوری که نوار از قرقره بیرون کشیده شده و توسط چرخ لیبل زن بر روی محصول چسبانده شود. چرخ لیبل زن به طور مداوم متوقف می‌شود تا لیبل به محصول بچسبد. سرعت چرخ لیبل زن با سرعت حرکت محصولات یکی است. هنگامی که نوار نقاله به موقعیت خاصی می‌رسد، چرخ محرک سرعت خود را با چرخ لیبل زن هماهنگ می‌کند و پس از چسباندن لیبل، سرعت آن دوباره تا حد توقف کاهش می‌یابد.

از آنجایی که لیبل ممکن است کمی لیز بخورد، برای اطمینان از درست قرار گرفتن هر لیبل روی آن علامتی وجود دارد که توسط یک سنسور خوانده می‌شود. در طول مرحله کاهش سرعت، چرخ محرک موقعیت محصولات را مجدداً تنظیم می‌کند تا در لیبل زنی خطایی وجود نداشته باشد.

نحوه کار دستگاه لیبل زن

لیبل زن اتوماتیک

لیبل چسبان اتومات دستگاهی است که توزیع، اعمال یا چاپ و همچنین چسباندن لیبل بر روی محصولات مختلف از جمله جعبه‌ها و حتی ظروف را به صورت کاملاً اتوماتیک انجام می‌دهد. لیبل‌ها را می‌توان برای مقاصد مختلفی روی محصول چسباند؛ از جمله انتقال اطلاعات مهم محصول به خریداران، نشان دادن قیمت محصول یا چاپ بارکد روی آن برای کمک به کنترل موجودی.

نحوه کار لیبل زن اتوماتیک

برای درک تفاوت لیبل چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، بهتر است ابتدا با نحوه کار هر کدام از این دستگاه‌ها آشنا شویم. پس از نصب و تنظیم دستگاه، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تنظیمات مناسب را از طریق کنترل پنل لمسی انتخاب کنید.
  • لیبل‌ها را در جای درست قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که ظروف مورد نظر برای لیبل چسبانی در موقعیت صحیح قرار دارند.
  • فرآیند لیبل چسباندن را آغاز کنید.
  • از طریق کنترل پنل بر فرآیند نظارت داشته باشید.
  • محصولات را پس از برچسب زدن ارزیابی کنید.

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

این نحوه راه‌اندازی و استفاده از دستگاه است؛ اما اجازه دهید بررسی کنیم که خود دستگاه چگونه کار می‌کند.

  • مرحله انتقال ظروف: دستگاه‌های لیبل‌زن اتوماتیک از مکانیزم متفاوتی برای انتقال ظروف به قسمت لیبل چسبانی استفاده می‌کنند. برخی از دستگاه‌ها از یک مکانیزم ارتعاشی برای انتقال ظروف به نوار نقاله کمک می‌گیرند. سپس نوار نقاله آن‌ها را به قسمت لیبل چسبانی منتقل می‌کند.
  • مرحله لیبل چسبانی: در اکثر موارد، اطلاعات مورد نیاز از قبل روی لیبل‌ها چاپ شده و آن‌ها به اندازه‌های مناسب بریده شده‌اند؛ اما این به طراحی دستگاه بستگی دارد. معمولاً قسمت لیبل چسبان دستگاه با قسمتی که ظروف را انتقال می‌دهد سرعت هماهنگی دارد. به این شکل اطمینان حاصل می‌شود که ظروف در زمان مناسب به قسمت لیبل چسبانی می‌رسند و فرآیند به صورت روان و بدون خطا انجام می‌گیرد. در اینجا معمولاً یک سنسور تعبیه شده است که از قرارگیری صحیح لیبل‌ها اطمینان حاصل می‌کند.

لیبل زن اتوماتیک بسته به طراحی و ساختار خود، به دو روش می‌تواند لیبل‌ها را روی محصولات بچسباند: در روش حرارتی، محصولات روی نوار نقاله حرکت می‌کنند و پس از رسیدن به قسمت لیبل چسبانی، با استفاده از حرارت موجود چسب و لیبل روی محصول قرار گرفته و به سرعت خشک می‌شوند. این دستگاه دارای فن‌هایی است که حرارت مورد نیاز را تولید کرده و به خشک شدن و چسبیدن لیبل کمک می‌کنند. روش دوم، با استفاده از لیبل‌های پشت چسب‌دار انجام می‌گیرد. این روش به اندازه روش حرارتی دقیق نبوده و به همین دلیل بیشتر برای لیبل‌هایی که مهم نیستند کاربرد دارد.

نحوه کار لیبل زن اتوماتیک

مزایای لیبل زن اتوماتیک

دستگاه‌های لیبل زن اتوماتیک برای اطمینان از لیبل چسبانی صحیح و دقیق محصولات، یک گزینه عالی به شمار می‌روند. این دستگاه‌ها دارای مزایای متعددی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

انجام فرآیند لیبل چسبانی به شکلی دقیق و تمیز

دقت یکی از مهم‌ترین عوامل در لیبل چسباندن به محصولات است. انجام این فرآیند به شکل نادرست می‌تواند منجر به سردرگمی مشتریان شود و به اعتبار شرکت شما لطمه بزند؛ اما با یک دستگاه لیبل چسبان اتوماتیک می‌توانید مطمئن باشید که هر لیبل به درستی چسبانده می‌شود. احتمال خطا در این دستگاه‌ها بسیار کم بوده و که سردرگمی و اشتباه را به حداقل می‌رساند.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که باعث می‌شود شرکت‌ها دستگاه‌های لیبل چسبان اتوماتیک را ترجیح دهند، صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. دستگاه‌های لیبل چسبان دستی به شخصی نیاز دارند که هر برچسب را به‌صورت جداگانه چاپ کند که زمان بسیار زیادی می‌برد. علاوه بر این، دستگاه‌های لیبل چسبان دستی بیشتر هزینه‌بر هستند، زیرا نیاز دارند که شخصی در کنارشان بنشیند و همه کارها را خودش انجام دهد؛ اما یک تفاوت لیبل چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک یا دستی این است که دستگاه اتوماتیک تنها چیزی که نیاز دارد برق است که در زمان و هزینه‌ها به شکل قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کند.

امکان اضافه کردن بارکد به محصولات

یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه لیبل زن اتوماتیک این است که می‌توانید به راحتی بارکدها را بدون نیاز به خرید نرم‌افزار یا تجهیزات گران‌قیمت به محصولات خود اضافه کنید. این امر شما را قادر می‌سازد تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و نگران هزینه اضافه کردن بارکد به هر محصول نباشید.

مزایای لیبل زن اتوماتیک

لیبل زن نیمه اتوماتیک

دستگاه لیبل زن نیمه اتوماتیک نوع دیگری از دستگاه‌های لیبل زن است که کاربرد فراوانی داشته اما نمی‌تواند همه کارها را به صورت اتوماتیک انجام دهد. معمولاً روش کار این دستگاه‌ها بدین شکل است که یک فرد باید دستگاه را کنترل کند؛ ظروف را در جای مناسب قرار دهد یا ظروفی که لیبل روی آن‌ها چسبانده شده را خارج سازد. در ادامه با نحوه کار و مزایای این دستگاه‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

نحوه کار لیبل زن نیمه اتوماتیک

نحوه کار دستگاه لیبل زن نیمه اتوماتیک به اجزای آن بستگی دارد؛ اما به صورت کلی مراحل انجام فرآیند لیبل چسبانی توسط این دستگاه‌ها به شرح زیر است:‌

  • ابتدا محصولات وارد دستگاه می‌شوند. ذکر این نکته مهم است که فرآیند وارد شدن محصولات به دستگاه باید با فرآیند لیبل چسبانی هماهنگ باشد.
  • در مرحله بعد، نوار نقاله محصولات را به قسمت لیبل چسبانی انتقال می‌دهد، جایی که فاصله کافی بین آن‌ها ایجاد شده و برای چسباندن لیبل آماده می‌شوند. در این مرحله، ممکن است برای اطمینان از دقت بیشتر در چسباندن لیبل‌ها، سرعت دستگاه کاهش یابد.
  • در نهایت، محصولات پس از دریافت لیبل از دستگاه خارج می‌شوند.

همانطور که می‌بینید، نحوه کار این دستگاه چندان تفاوتی با دستگاه لیبل چسبان اتوماتیک ندارد؛ اما از آنجایی که این دستگاه نیمه اتوماتیک است، آغاز فرآیند و ورود محصولات به دستگاه باید توسط اپراتور انجام گیرد.

مزایای لیبل زن نیمه اتوماتیک

اکنون که کمی با تفاوت لیبل چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک آشنا شدید، می‌توانید دستگاه‌های نیمه اتوماتیک را به عنوان جایگزینی برای دستگاه‌های اتوماتیک در نظر بگیرید. اگرچه این دستگاه‌ها از اتوماسیون کامل برخوردار نیستند، اما در فرآیند لیبل چسبانی کمک فراوانی به خط تولید می‌کنند. در ادامه با مزایای آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • استفاده آسان: از آنجایی که این دستگاه‌ها تا حدی اتوماتیک هستند، کار با آن‌ها آسان است. در واقع، تنها کاری که اپراتور باید انجام دهد این است که فرآیند را آغاز کند و دستگاه بقیه کارها را انجام خواهد داد.
  • افزایش تولید: در مقایسه با چسباندن لیبل محصولات به صورت دستی (با استفاده از دستگاه لیبل چسبان دستی)، استفاده از دستگاه لیبل زنی نیمه اتوماتیک، تولید را افزایش می‌دهد.
  • کارایی بالا: منظور از کارایی، افزایش تولید با هزینه پایین است. دستگاه لیبل زن نیمه اتوماتیک کارایی را تضمین کرده و سود سرمایه‌گذاری شما را در درازمدت برمی‌گرداند.
  • مقرون به صرفه: اگر قیمت دستگاه لیبل زن نیمه اتوماتیک را با میانگین طول عمر آن مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است و قطعاً به کسب و کارتان سود می‌رساند.

نحوه کار لیبل زن نیمه اتوماتیک

لیبل زن اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک، کدام بهتر است؟

اکنون که تفاوت لیبل چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک را از نظر نحوه کار و مزایا می‌دانیم، می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم که کدام دستگاه بهتر است؟ هر دو نوع دستگاه، فرآیند لیبل چسبانی را به صورت خودکار انجام می‌دهند، اما به دلیل نحوه بارگیری و فعال‌سازی از نظر سرعت بسیار متفاوت هستند.

هر دو دستگاه به یک اپراتور نیاز دارند که محصولات را به صورت دستی به خورد دستگاه بدهد؛ اما تفاوت آن‌ها در این نکته است که در دستگاه‌های لیبل زن اتوماتیک، نوار نقاله اجازه می‌دهد چندین ظرف بارگیری شوند و در یک ردیف قرار گیرند. این امر باعث سرعت بخشیدن به فرآیند بارگیری می‌شود. از سوی دیگر، در دستگاه‌های لیبل زن نیمه اتوماتیک می‌توان هر بار فقط یک ظرف را قرار داد.

این دو دستگاه همچنین در نحوه فعال شدن مکانیسم لیبل چسبانی با یکدیگر تفاوت دارند. برای استفاده از دستگاه نیمه اتوماتیک، اپراتور باید یک پدال پا، سوئیچ یا سنسور را روی دستگاه فشار دهد تا لیبل روی محصول چسبانده شود. از سوی دیگر، دستگاه لیبل چسبان اتوماتیک پس از راه‌اندازی اولیه نیازی به اپراتور ندارد. خود سیستم ظروف را در جای درست قرار می‌دهد تا لیبل روی آن‌ها چسبانده شود. بسیاری از دستگاه‌های اتوماتیک حتی می‌توانند چندین بار مکان ظرف را تغییر دهند تا چندین لیبل روی آن‌ها چسبانده شود.

البته لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها از نظر قیمت نیز با یکدیگر فرق دارند؛ زیرا قیمت دستگاه لیبل چسبان اتوماتیک بیشتر است. از لحاظ سرعت نیز باید گفت که برخی از دستگاه‌های نیمه اتوماتیک می‌توانند تا ۱۸۰۰ لیبل در ساعت بچسبانند. این در حالیست که یک لیبل چسبان اتوماتیک باکیفیت قادر به چسباندن حداکثر ۶۰۰۰ لیبل در ساعت خواهد بود.

لیبل زن اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک، کدام بهتر است؟

سخن پایانی

در این مقاله به تفاوت لیبل چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و بررسی مزایا و نحوه کارکرد هرکدام از این دستگاه‌ها پرداختیم. مهم‌ترین تفاوت این دو دستگاه، سرعت و قابلیت کار کردن با یا بدون اپراتور است. دستگاه‌های نیمه اتوماتیک نیمی از کارها را به صورت خودکار انجام می‌دهند اما برای برخی از مراحل (مانند قرار دادن ظروف در دستگاه) به اپراتور نیاز دارند. دستگاه‌های اتوماتیک نیازی به اپراتور ندارند و سرعت لیبل چسبانی آن‌ها بسیار بیشتر از دستگاه‌های نیمه اتوماتیک است. البته این قابلیت باعث می‌شود که قیمت دستگاه‌های اتوماتیک نیز بیشتر باشد. در نهایت، شما باید بودجه خود، انتظاراتی که از دستگاه دارید و حجم تولید کسب و کار خود را در نظر بگیرید و بر این اساس نسبت به خرید دستگاه مناسب اقدام فرمایید.

 

سوالات متداول

دستگاه لیبل چسبان نیمه اتوماتیک چقدر برق مصرف می‌کند؟

به طور معمول، اکثر دستگاه‌های لیبل‌زن نیمه اتوماتیک برای انجام فرآیند لیبل چسبانی به ۱۱۰ تا ۴۴۰ ولت برق نیاز دارند.

عوامل مؤثر بر قیمت دستگاه‌های لیبل چسبان کدامند؟

عوامل مختلفی بر قیمت دستگاه‌های لیبل چسبان تأثیر می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اندازه دستگاه، تعداد لیبل‌هایی که قادر است بچسباند، پیچیدگی دستگاه و اتوماتیک بودن یا نبودن آن اشاره کرد.

آیا دستگاه‌های لیبل چسبان نیمه اتوماتیک پرتابل هستند؟

اکثر دستگاه‌های لیبل زن نیمه اتوماتیک رومیزی پرتابل هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد. معمولاً پرتابل بودن یا نبودن دستگاه به اندازه آن بستگی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *