خرید دستگاه پرکن مایعات گازدار

خرید دستگاه پرکن مایعات گازدار (نوشابه؛ دلستر و…)

یکی از دغدغه‌های اصلی صنعتگران و تولیدکنندگان، پر کردن مایع تولیدی در ظرف مورد نظر است. مایعات انواع مختلفی دارند که در این محتوا به بررسی دستگاه پرکن مایعات گازدار می‌پردازیم. پرکن مایعات گازدار با توجه به غلظت مایع به دسته‌های پرکن رقیق و غلیظ تقسیم بندی می‌شوند. این پرکن‌ها به طورکلی از مکانیسم سیلندر پیستون، پمپی یا ثقلی استفاده می‌کنند که به شکل تخصصی برای آن‌ها طراحی شده است.

 از جمله انواع مایعات گازدار می‌توان به نوشابه‌ها، آب گازدار، دوغ، دلستر و دیگر محصولات مشابه اشاره داشت. این نوشابه‌ها یا دیگر مایعات گازدار غلظت بالایی ندارند اما برای پر کردن آن‌ها باید از دستگاه‌های پرکن مشابه با مایعات غلیظ استفاده کرد. دلیل آن هم نیاز به فشار بالا به منظور انتقال مایع و گاز همراه با هم به ظرف نهایی است. معمولاً مایعات گازدار را در ظرف‌های پلاستیکی یا فلزی پر می‌کنند، به همین‌ترتیب می‌توان نوع پرکن موردنظر را برحسب قوطی که پلاستیکی باشد یا فلزی نیز انتخاب کرد. در ادامه محتوا به توضیحات کامل‌تری پیرامون انواع دستگاه پرکن مایعات گازدار، قیمت، مشخصات فنی و موارد مشابه می‌پردازیم.

دستگاه پرکن مایعات گازدار

 مایعات گازدار شامل انواع نوشابه‌های گازدار، آب گازدار، دوغ، دلستر و موارد مشابه می‌شوند که برای پر کردن آن‌ها شاهد انواع دستگاه‌ پرکن مایعات هستیم. از جمله مشخصات و ویژگی‌های این دستگاه‌ها می‌توان به مکانیسم عملکرد آن‌ها اشاره داشت. به طورکلی دستگاه‌های پرکن در سه مدل دستی، نیمه اتوماتیک و تمام‌اتوماتیک هستند که برای مایعات گازدار از نمونه‌های نیمه اتوماتیک یا تمام‌اتوماتیک باید استفاده کرد. این‌گونه مایعات غلظت بالایی ندارند اما به دلیل حضور گاز داخل آن‌ها، به استفاده از دستگاه‌های پرکنی مشابه با پرکن مایعات غلیظ نیاز داریم. معمولاً دستگاه‌های مورد استفاده برای مایعات گازدار در نمونه‌های سیلندر پیستون یا پمپی هستند که این سیلندر یا پمپ انرژی مورد نیاز جهت انتقال مایع و گاز داخل آن را به ظرف موردنظر تأمین می‌کند.

 

ظرف نهایی می‌تواند انواع قوطی‌های فلزی یا پلاستیکی، تیوپ و… باشد که متناسب با نوع مایع، برند تولیدی و موارد دیگر متفاوت است. معمولاً برای این‌گونه مایعات شاهد انواع بطری‌های پت، قوطی‌های فلزی و پلاستیکی هستیم.

دستگاه پرکن مایعات گازدار

انواع دستگاه پرکن مایعات گازدار

پیش از آن که به بررسی انواع دستگاه‌های مورد استفاده برای مایعات گازدار بپردازیم، تقسیم بندی‌های مختلف دستگاه‌های پرکن را با هم مشاهده می‌کنیم. دستگاه‌های پرکن را از جنبه‌های مختلف دسته بندی می‌کنند.

تقسیم بندی بر حسب غلظت

 یکی از این جنبه‌ها غلظت مایع موردنظر است، به طوری که برای مایعات غلیظ و رقیق دستگاه‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما مایعات گازدار با وجود آن که غلظت زیادی ندارند اما پرکن آن‌ها در دسته بندی پرکن مایعات غلیظ قرار می‌گیرد.

تقسیم بندی بر حسب مکانیسم

 از دیگر جنبه‌های تقسیم بندی پرکن‌ها می‌توان به مکانیسم عملکرد اشاره داشت، به طوری که شاهد سه مدل پرکن دستی، پرکن مایعات نیمه اتوماتیک و دستگاه پرکن مایع تمام‌ اتوماتیک هستیم. پرکن‌های دستی برای پر کردن مایعات گازدار مناسب نیستند اما پرکن‌های نیمه اتوماتیک یا تمام‌اتوماتیک بسته به شرایط موردنظر، تعداد تولید در روز، وسعت خط تولید، بودجه اولیه و… قابل استفاده هستند. پرکن‌های تمام‌اتوماتیک سرعت بسیار بالایی داشته و می‌توان آن‌ها را با یک تا شش نازل تهیه کرد، اما در مقابل قیمت بالاتری نیز دارند. پرکن‌های نیمه اتوماتیک نسبت به نمونه اتوماتیک سرعت پایین‌تری دارند اما به نوبه خود عملکرد خوبی نشان داده و قیمت آن‌ها نیز ایده‌آل‌تر است. این‌گونه پرکن‌ها نیز از یک تا چند نازل قابل سفارش و تهیه هستند.

 اما انواع پرکن‌هایی که برای مایعات گازدار می‌توان استفاده کرد شامل پرکن سیلندر پیستون،  پیمانه‌ای و پمپی هستند. هر کدام از نمونه‌های نام برده در مواردی متفاوت‌اند. به عنوان مثال دقت در این پرکن‌ها متفاوت است، همچنین نمونه‌های فوق متناسب با میزان حجم تزریقی در ظرف موردنظر یا نوع ماده تولیدی نیز انتخاب می‌شوند.

انواع دستگاه پرکن مایعات گازدار

خط تولید و دستگاه پرکن نوشیدنی‌های گازدار در بطری‌های PET

این دستگاه‌های پرکن در بخش خط تولید کارخانه‌ها قرار می‌گیرند، همان‌طور که گفتیم انواع پرکن‌ها را می‌توان برحسب ظرف نهایی نیز تقسیم بندی کرد. در کارخانه‌هایی که ظرف نهایی آن‌ها بطری‌های پت هستند این خط تولید و نحوه بسته بندی و پرکن کردن مایعات گازدار به نحو زیر است:

  • در ابتدا دستگاه پرکن را در محل موردنظر قرار می‌دهند. این دستگاه برحسب ظرفیت تولید، سرعت پر کردن، وزن موتور و … متفاوت است. به طورکلی این دستگاه‌ها شامل بخش پرکن، بخش قفل، قفس، موتور اصلی، سیستم کنترل، سیستم انتقال بطری، مرتب ساز، کنترل الکتریکی و … هستند. همچنین برخی از انواع دستگاه‌های پرکن پت دارای غربالگری و قسمت شستشوی بطری یا دیگر اجزایی که در ارتباط مستقیم با مایع‌اند، هستند.
  • نحوه عملکرد دستگاه پرکن بطری پت در خط تولید بدین صورت است که ابتدا بطری‌های خالی به طور بسیار سریع به کمک نوار نقاله به قسمت نازل و پرکن سوق داده می‌شوند.
  • در قسمت بعد نازل با دهانه ظرف اتصال یافته و بر حسب وزن یا حجم موردنظر مایع گازدار را در ظرف پت پر می‌کند.
  • در ادامه این مراحل دوباره ظرف‌ها مورد شست‌وشو قرار گرفته و بخش پلمپ و لیبل زنی یا درج دیگر اطلاعات روی آن‌ها انجام می‌گیرد. این دستگاه‌های پرکن که برای مایعات گازدار مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای یک چاپگر هستند که به کمک این چاپگر اطلاعات مورد نظر نظیر تاریخ تولید و انقضا بر روی بطری پت چاپ می‌شود.
  • درنهایت بطری‌ها به قسمت شیرینگ دستگاه می‌رسند که در آن شاهد بسته بندی بطری‌ها در باکس هستیم.

خط تولید و دستگاه پرکن نوشیدنی‌های گازدار در بطری‌های PET

خط تولید و پرکن نوشیدنی گازدار به صورت قوطی

 در بخش قبلی خط تولید کارخانه‌هایی که ظرف نهایی آن‌ها بطری‌های پت هستند را با هم بررسی کردیم. در این بخش به بررسی خط تولیدی که ظرف نهایی آن‌ها قوطی است می‌پردازیم. نحوه عملکرد این دستگاه‌ها مشابه است اما شکل نازل یا دیگر اجزاء جزئی در دستگاه پرکن با هم تفاوت دارد.

  • برای پر کردن قوطی از مایعات گازدار نیز این قوطی‌ها بر روی نوار نقاله قرار گرفته و به سمت نازل حرکت می‌کنند.
  • بسته به نوع دستگاه شاهد 1 تا 6 عدد نازل بر روی آن هستیم. پس از آن که نازل به طور کاملاً ثابت با دهانه قوطی متصل شد انتقال مایع گازدار به ظرف صورت می‌گیرد.
  • در مرحله بعدی درب ظرف به طور کامل پلمپ شده و به سمت بخش لیبل زنی می‌رود.
  • درنهایت بطری‌های آماده شده در قسمت شیرینگ به طور پک‌های 6 یا 12 تایی بسته بندی شده و محصول نهایی از دستگاه خارج می‌شود.

 بسته به این که نوع دستگاه پرکن مایعات گازدار اتوماتیک باشد یا نیمه اتوماتیک مراحل فوق یا کاملاً توسط دستگاه انجام می‌شوند یا بخشی از آن‌ها توسط دستگاه انجام شده و ادامه به حضور اپراتور نیاز دارد.

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

قیمت دستگاه پرکن مایعات گازدار

 قیمت دستگاه پرکن مایعات گازدار به عوامل بسیاری بستگی دارد.

  • یکی از این عوامل برند تولیدی و کارخانه موردنظر است. هرچه این برند معتبرتر و نام‌آشناتر باشد، قیمت محصولات آن نیز بیشتر می‌شود.
  • از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت این دستگاه می‌توان به متریال به کاررفته در ساخت آن اشاره داشت. به عنوان مثال دستگاه با بدنه استیل و ضدزنگ قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های آهنی و دیگر فلزات دارد.
  • حجم و ابعاد دستگاه پرکن نیز بر روی قیمت آن تأثیر گذاشته و نمونه‌های بزرگ‌تر در مقایسه با نمونه‌های کوچک‌تر قیمت بیشتری دارند.
  • از دیگر عواملی که می‌تواند به طور مستقیم بر روی قیمت دستگاه پرکن مؤثر باشد، تعداد نازل است. هرچه تعداد این نازل بیشتر باشد قیمت دستگاه نیز بالاتر می‌رود.
  • مکانیسم عملکرد دستگاه نیز ارتباط مستقیمی ‌با قیمت آن دارد، به طوری که نمونه‌های تمام‌اتوماتیک قیمت بیشتری نسبت به نمونه‌های نیمه اتوماتیک و یا دستی دارند.

 به طورکلی نمی‌توان قیمت مشخصی برای این دستگاه در نظر گرفت و هر مجموعه متناسب با سفارش و انتظار خود از دستگاه می‌تواند رنج مختلف قیمتی از آن را داشته باشد. درصورتی که قصد تهیه دستگاه مناسب با قیمتی ایده‌آل دارید توصیه ما به شما انتخاب نمونه نیمه اتوماتیک یا نمونه تمام‌اتوماتیک با تعداد نازل کم است.

قیمت دستگاه پرکن مایعات گازدار

تهیه دستگاه پرکن مایعات گازدار

برای تهیه این دستگاه توصیه می‌کنیم که حتماً به مشخصات فیزیکی، برند تولیدی و محل خرید توجه کنید. ازآنجایی که دستگاه‌های پرکن قیمت بالایی دارند و عدم توجه به کارایی و عملکرد دستگاه می‌تواند خسارات زیادی را برای مجموعه‌ها به همراه آورد. پس توصیه می‌کنیم که حتماً تهیه این دستگاه‌ها را از فروشگاه‌های معتبر داشته باشید و پیش از خریداری قسمت‌های مختلف دستگاه نظیر نوع نازل‌ها، اتصال نازل با دهانه بطری، جک‌های به کاررفته، جنس بدنه و … را مورد بررسی قرار دهید.

مشخصات فنی دستگاه‌های پرکن مایعات گازدار

 ازجمله مشخصات فنی این دستگاه‌ها می‌توان به داشتن مخزن استیل ضدزنگ اشاره داشت که این مخزن می‌تواند حجم‌های مختلفی را شامل شود که انتخاب حجم متناسب با شرایط موردنظر است. این دستگاه‌ها دارای پوشش و کاور فولادی هستند که از زنگ زدن بدنه جلوگیری می‌کند. از دیگر قسمت‌های آن می‌توان به بخش چاپگر اشاره داشت که اطلاعات موردنظر نظیر تاریخ تولید و تاریخ انقضا را بر روی بطری یا قوطی درج می‌کنند.

 اما بخش‌های دیگری نظیر نوار نقاله، بخش شستشوی ظرف و بطری نیز در دستگاه‌های پرکن نوشابه گازدار مشاهده می‌شود. از دیگر قسمت‌ها می‌توان به انواع سیستم‌های الکترونیکی و کنترل کننده اشاره داشت که بر روی سیستم دستورالعمل‌های اعمالی به دستگاه قابل درج و مشاهده است. همچنین دستگاه‌ها دارای بخش شیرینگ هستند که قوطی یا بطری‌های نهایی را به طور پک در باکس قرار می‌دهد.

مشخصات فنی دستگاه‌های پرکن مایعات گازدار

نحوه عملکرد دستگاه پرکن نوشابه

همان‌طور که در قسمت خط تولید نیز به آن اشاره داشتیم، نحوه عملکرد دستگاه‌های پرکن نوشابه بدین صورت است که ظرف موردنظر بر روی نوار نقاله قرار می‌گیرد. این ظرف می‌تواند از نوع پت یا قوطی فلزی و پلاستیکی باشد. نوار نقاله ظرف‌ها را به طور منظم به سمت نازل هدایت می‌کند و ممکن است در راه این ظرف‌ها مورد شستشو قرار گیرند. درنهایت اتصال نازل به دهانه بطری را داریم و به دنبال آن شاهد پر شدن بطری از نوشابه هستیم.

 پس از آن که در حجم یا وزن مورد نظر بطری ما پر شد، نازل از آن جدا شده و دهانه بطری پلمپ می‌شود. در آخر شاهد بخش لیبل‌زنی و شیرینگ هستیم، به طوری که بطری‌های آماده و پر از نوشابه در باکس‌های موردنظر قرار گرفته و از دستگاه خارج می‌شوند.

جمع بندی

 دستگاه پرکن به طور تخصصی برای پر کردن انواع مایعات غلیظ و رقیق و حتی گازها و مواد جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از معضلات اصلی تولیدکنندگان، پر کردن مایعات گازدار به طور دقیق در ظرف موردنظر است. این مایعات به نوبه خود غلظت بالایی ندارند، اما دستگاه‌های به کاررفته برای پر کردن آن‌ها از نوع دستگاه پرکن مایعات غلیظ است.

 انواع مایعات گازدار را می‌توان در بطری‌های پت یا قوطی‌های فلزی و پلاستیکی پر کرد که برحسب نوع بطری نیز دستگاه‌های مختلفی را شاهدیم. برای تهیه این دستگاه به عواملی نظیر اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک بودن، جنس بدنه، نوع جک، اتصال نازل با دهانه‌ی بطری و … توجه کنید تا خریدی مناسب داشته باشید.

 

سوالات متداول

مایعات گازدار شامل چه موادی هستند؟

این مایعات شامل انواع مواد خوراکی گازدار مانند دلستر، نوشابه، آب گازدار، دوغ گازدار و… هستند که از لحاظ غلظت رقیق‌اند.

برای پر کردن مایعات گازدار از کدام دستگاه می‌توان استفاده کرد؟

دستگاه پرکن مایعات گازدار عملکردی مشابه با دستگاه پرکن مایعات غلیظ دارد و برای آن‌ها معمولاً از دستگاه‌هایی با سیستم سیلندر پیستون یا پمپی استفاده می‌کنند.

در خرید دستگاه پرکن مایعات گازدار به چه نکاتی باید توجه داشت؟

در خرید این دستگاه باید به جنس بدنه که استیل و ضد زنگ باشد، ابعاد، تعداد نازل، برند تولیدی، اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک بودن و موارد دیگر توجه داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *