نکاتی در مورد خرید دستگاه پرکن مایعات

نکاتی در مورد دستگاه پرکن مایعات ✅ (راهنمای خرید)

دستگاه پرکن مایعات یکی از پرکاربردترین و بهترین انواع دستگاه‌های صنعتی برای پر کردن مایعات و حتی جامد و پودر و گاز است. این دستگاه کاربردهای زیادی در صنعت غذا و دارو، شوینده، لوازم بهداشتی و آرایشی دارد. به همین منظور در این محتوا قصد داریم نکات خرید دستگاه پرکن مایعات را برایتان بیان کنیم.

این دستگاه برحسب نوع مایع، غلظت و گرانروی، ویسکوزیته و دیگر مشخصات به دسته‌های مختلفی تقسیم ‌می‌شود که هر مجموعه متناسب با نوع محصول مورد نظر باید دستگاه را انتخاب کند. به طور کلی عملکرد دستگاه‌های پرکن مایع مختلف بوده و برحسب نوع دستگاه از مرحله بسته‌بندی تا انتقال مایع و بستن درب ظرف را شامل ‌می‌شود. همچنین به کمک دستگاه فوق ‌می‌توان حجم و وزن مایع موردنظر را تعیین کرد تا در همان میزان در ظرف منتقل شود.

انواع دستگاه پرکن مایعات

همان گونه که در قسمت مقدمه به آن اشاره داشتیم، دستگاه پرکن مایعات یکی از دستگاه‌های بسیار پر کاربرد در صنایع بوده که خود دارای انواع مختلفی است. نوع این دستگاه بر حسب نوع مایع موردنظر، ویسکوزیته و چگالی تعیین ‌می‌شود. ‌می‌توان گفت حساس‌ترین بخش در کارخانه‌های مواد بهداشتی، غذایی، آرایشی و دارویی بخش پر کردن ظروف است. با توجه به کاربرد و اهمیت بالای این دستگاه حضور آن در کارخانه‌های مختلف غیرقابل انکار است، اما پیش از بررسی نکات خرید دستگاه پرکن مایعات به معرفی انواع دستگاه پرکن ‌می‌پردازیم.

در یک تقسیم بندی کلی دستگاه‌های پرکن را برحسب نوع مکانیسم به سه دسته مکانیسم پمپی، مکانیسم ثقل و سیلندر پیستون تقسیم ‌می‌کنند. همچنین نحوه دیگری از تقسیم بندی وجود دارد که برحسب ویژگی‌های مایع موردنظر است که به دو دسته دستگاه پرکن مایعات غلیظ و دستگاه پرکن مایعات رقیق تقسیم بندی ‌می‌شوند.

انواع دستگاه پرکن مایعات

تقسیم بندی دستگاه پرکن مایعات برحسب مشخصات و غلظت مایع

در این تقسیم بندی شاهد رنج وسیعی از دستگاه‌های پرکن هستیم که متناسب با نوع مایع و کارایی دستگاه تقسیم ‌می‌شوند. برای این خرید این دستگاه‌ها باید مشخصات فیزیکی مایع مورد نظر مانند چگالی، غلظت و رقت، ویسکوزیته، تغییرات گرانروی متناسب با دما را به طور صحیح تعیین کرد تا بهترین گزینه بر حسب همین ویژگی‌ها تعیین شود.

✅ دستگاه پرکن مایعات غلیظ

این نمونه از دستگاه‌ها برای انتقال مایعاتی که دارای غلظت بالا و همچنین گرانروی زیاد هستند مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد که شامل تقسیم بندی‌های مختلفی است. از جمله این دسته بندی‌ها ‌می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پرکن مایعات غلیظ
  • روتاری
  • پرکن مایعات خط مستقیم
  • پرکن مایعات ظروف پلاستیکی
  • و پرکن بشکه
  • پرکن تیوب
  • پرکن قوطی
  • پرکن وکیوم
  • اسپری پرکن رفت و برگشتی
  • اسپری پرکن
  • اسپری پرکن با خط مستقیم
  • پرکن ثقلی

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

✅ دستگاه پرکن مایعات رقیق

در دسته بندی دیگر دستگاه‌های پرکن به پرکن مایعات رقیق ‌می‌رسیم که خود شامل چهار دسته است.

  1. پرکن مایعات ثقلی: از این نمونه برای مایعات رقیق استفاده ‌می‌شود که با وزن خود انتقال ‌می‌یابند. معمولاً نمونه ثقلی در کارخانه‌هایی که به پاکیزگی ماده انتقالی اهمیت بالایی دارد استفاده ‌می‌شود. به عنوان مثال شاهد حضور این دستگاه در صنعت دارو و غذا هستیم. عملکرد این گونه دستگاه‌ها ساده بوده و قیمت مناسبی نیز دارند.
  2. پرکن مایعات سر ریز: از این نمونه برای مایعات رقیق و تا حدودی نیمه رقیق استفاده ‌می‌شود که عملکرد پیشرفته دارد و از مرحله نخست بسته بندی و انتقال تا بستن درب ظرف را پوشش ‌می‌دهد.
  3. پرکن مایعات تری بلوک: شامل شستشوی ظرف نهایی، انتقال مایع و درب گذاری است که پروسه انتقال به طور کامل انجام ‌می‌شود.
  4. پرکن مایعات منو بلوک: این نمونه تنها‌ ترکیبی از یک دربند و پرکن بوده که پروسه انتقال ثانویه را انجام ‌می‌دهد.

تقسیم بندی دستگاه پرکن مایعات برحسب مشخصات و غلظت مایع

انواع پرکن مایعات برحسب مکانیسم

✅ پرکن مایعات با مکانیسم ثقل

یکی از انواع دستگاه‌های پرکن مایعات، عملکرد با مکانیسم ثقلی بوده که برای مایعات رقیق و روان مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. از این دستگاه برای انتقال مایعات سبک استفاده ‌می‌کنند که وزن پایین دارند و با کمک نیروی جاذبه انتقال آن‌ها انجام ‌می‌شود.

نحوه عملکرد دستگاه نیز بسیار راحت بوده و تنها کافی است مخزن آن را از مایع موردنظر پر کنید. در ادامه نازل پایین مخزن را فشار داده تا درنهایت مایع به کمک نیروی وزن و جاذبه خود به سمت ظرف یا قوطی نهایی منتقل شود.

✅ پرکن مایعات با پیستون و سیلندر

این نمونه از دستگاه‌های پرکن دارای عملکرد خاص، دقیق و سرعت عمل بالا هستند و از آن برای انتقال مایعات در حجم معین یا انتقال مایعات گران قیمت یا مواد دارویی استفاده ‌می‌کنند. به کمک این نمونه ‌می‌توان دقیق‌ترین حجم از مایع موردنظر را در زمانی بسیار کوتاه منتقل کرد.

✅ پرکن مایعات پمپی

نمونه پمپی از دستگاه پرکن مایعات از فشار هوا کمک گرفته و به واسطه این فشار مایع را به داخل ظرف محصول مورد نظر منتقل ‌می‌کند. از این دستگاه‌ برای مایعات سنگین استفاده ‌می‌شود، چرا که این گونه مایعات با وزن خود یا جاذبه منتقل نشده و حتماً به فشار خارجی برای انتقال نیاز دارند.

انواع پرکن مایعات برحسب مکانیسم

نحوه انتخاب دستگاه پرکن مایعات مناسب

در ادامه بررسی نکات خرید دستگاه پرکن مایعات به نحوه انتخاب این دستگاه متناسب با نوع مایع ‌می‌پردازیم. در این انتخاب ابتدا باید غلظت، رقت و دیگر خواص فیزیکی و شیمیایی ماده موردنظر به طور کامل بررسی و متناسب با آن، نوع دستگاه را انتخاب کنید.

همان طور که مشاهده کردیم دستگاه پرکن مایعات برحسب غلظت مایع به دو نمونه غلیظ و رقیق تقسیم ‌می‌شوند. اگر خط تولید مورد نظر شما در دسته مایعات غلیظ مانند خط بسته بندی روغن خوراکی، خط بسته بندی روغن موتور، خط تولید روغن‌های صنعتی، خط بسته بندی مایع ظرفشویی، ژل، خط تولید و بسته بندی کرم دست و صورت، خط تولید و بسته بندی سس و …  قرار ‌می‌گیرد باید دستگاه‌های پرکن مایعات غلیظ را انتخاب و خریداری کنید. در این انتخاب حجم ظرف نهایی و سرعت موردنظر برای پر شدن نیز دخیل هستند.

اما اگر مایعات موردنظر شما در دسته مایعات رقیق قرار ‌می‌گیرند و محصولاتی نظیر دوغ، آب میوه، آب معدنی، محلول‌های ضدعفونی کننده، گلاب، عرقیجات و …  را در دستور کار خود دارید باید از دستگاه‌های پرکن مایعات رقیق انتخاب کنید.

همچنین پس از انتخاب نوع دستگاه برحسب غلظت، ‌می‌توانید آن را برحسب اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک بودن نیز انتخاب کنید. دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک نیازی به دخالت نیروی انسانی نداشته و تمام پروسه آن‌ها به‌طور اتومات انجام ‌می‌شود، اما قیمت آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک هم بیشتر است.

کاربردها و ویژگی‌های انواع دستگاه پرکن مایعات

همان طور که در قسمت مقدمه نیز به آن اشاره داشتیم، کاربرد این دستگاه در صنایع مختلف بسیار زیاد است و حضور آن را در کارخانه‌های مواد غذایی و بهداشتی و آرایشی شاهدیم. ازجمله کاربردهای این دستگاه ‌می‌توان برای انتقال و پر کردن انواع مایعات و یا حتی پودرها و مواد گازدار اشاره داشت که از وزن‌های خیلی پایین تا خیلی بالا را پوشش ‌می‌دهد.

به کمک دستگاه فوق ‌می‌توان حجم دقیقی از مایع را در ظرف موردنظر پر کرد که این مسئله در صنعت دارو و مواد غذایی و آرایشی بسیار حائز اهمیت است. کاربرد این دستگاه‌ها تنها به موارد صنعتی منتهی نشده و حتی در فعالیت‌های کارگاهی نیز ‌می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای انتقال مایعاتی که دارای چسبندگی یا غلظت بالا هستند و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را انتقال داد، استفاده از دستگاه‌های پرکن مایعات با فشار یا پیستون و سیلندر کم بسیار کمک کننده است.  همچنین از این دستگاه‌ها برای انتقال موادی که باید در شرایط بهداشتی و به دور از هرگونه آلودگی منتقل شوند نیز ‌می‌توان استفاده کرد.

کاربردها و ویژگی‌های انواع دستگاه پرکن مایعات

نکاتی که باید قبل از خرید دستگاه پرکن مایعات به آن توجه داشته باشید 

در بررسی نکات خرید دستگاه پرکن مایعات، توجه موارد زیر بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی نکات قابل توجه در زمان خرید دستگاه، برحسب نوع محصول و ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی آن تعیین ‌می‌شود.

✅ غلظت مایع

گرانروی مایع یکی از عوامل مهم برای انتخاب دستگاه مورد نظر است، چرا که برحسب همین گرانروی دستگاه‌های مایع پرکن بر دو نوع انتقال مایعات رقیق و غلیظ تقسیم بندی ‌می‌شوند. بدین صورت که برای انتقال شربت، سس و …  باید از دستگاه‌های مایع پرکن غلیظ و برای آب و شوینده‌ها و محلول‌های ضدعفونی کننده و موارد این چنینی از دستگاه‌های پرکن مایع رقیق استفاده کرد.

✅ نحوه پر شدن

نحوه پر کردن از دیگر عوامل مهم در راهنمای انتخاب دستگاه پرکن مایعات است که برحسب مکانیسم تعیین ‌می‌شود. یکی از این موارد مکانیسم حجم پرشده و مکانیسم دیگر سطح پر شده است. در مکانیسم حجم پرشده هر بطری با حجم معینی از مایع موردنظر پر ‌می‌شود که این حجم برحسب ظرف و شکل آن تعیین ‌می‌شود. در مکانیسم سطح پرشده بطری‌های مختلف را تا یک سطح معینی از مایع پر ‌می‌کنند. در این مکانیسم ممکن است ظرف‌ها دارای حجم‌های مختلفی بوده و شکل آن‌ها فرق کند.

✅ سرعت

همچنین از دیگر نکات خرید دستگاه پرکن مایعات سرعت پر کردن است. بدین صورت که در هر ساعت یا در هر دقیقه چه تعداد ظرف پر شود.

✅ نوع ظرف

نوع ظرف یا بطری دیگر عوامل مهم برای انتخاب دستگاه پرکن است که برحسب جنس ظرف مورد نظر که ‌می‌تواند شیشه، پلاستیک، فلز یا دیگر نمونه‌ها باشد تعیین ‌می‌شود.

جمع بندی

دستگاه پرکن مایعات یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌ها در صنعت غذا و دارو، مواد بهداشتی، محلول‌های ضدعفونی کننده، عرقیجات و… است. این دستگاه‌ها برحسب غلظت مایع موردنظر در دسته‌های مختلفی تقسیم ‌می‌شوند که برای خرید و انتخاب توجه به نکاتی حائز اهمیت است. ازجمله نکات خرید دستگاه پرکن مایعات ‌می‌توان به غلظت ماده مورد نظر، نحوه پر کردن ظرف، سرعت پر کردن و نوع ظرف یا بطری آن اشاره داشت.

 

 سوالات متداول

✅دستگاه پرکن مایعات چیست؟

 دستگاه پرکن مایعات یکی از انواع دستگاه‌های صنعتی بود که از آن برای انتقال و بسته بندی مایعات در ظرف موردنظر استفاده ‌می‌کنند.

✅انواع دستگاه پرکن مایعات به چه صورت هستند؟

 تقسیم بندی دستگاه پرکن مایعات به دو صورت مکانیسم دستگاهی یا غلظت و رقت مایع مورد نظر تعیین ‌می‌شود که هر کدام دارای نمونه‌های مختلفی‌ هستند.

✅مهم‌ترین نکات خرید دستگاه پرکن مایعات چیست؟

 ازجمله این نکات ‌می‌توان به سرعت پر شدن، نوع بطری، گرانروی مایع مورد نظر و نحوه پر کردن اشاره داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *