پمپ هموژنایزر چطور کار می کند؟

پمپ هموژنایزر چطور کار می کند؟

هموژنایزرها نوعی میکسر هستند که به وسیله نیروهای مکانیکی برای مخلوط و حل کردن مایع یا مایع و جامد استفاده می‌شود. هموژنایزر با قدرت بالا برای متلاشی کردن و شکستن ذرات جامد و همچنین قطرات مایع استفاده می‌شود. این یک فرآیند فیزیکی است که مایعات غیر قابل اختلاط را به یک امولسیون مخلوط می کند.

هموژنایزر در اصل یک پمپ جابجایی مثبت است که یک شیر همگن کننده به آن متصل است. سیالاتی که وارد هموژنایزر می شوند با فشار بالا از یک شکاف کوچک عبور می کنند. این امر باعث افزایش سریع سرعت و کاهش فشار می‌شود که موجب اختلال و پراکندگی ذرات شده است. در این مقاله به سوالاتی همچون پمپ هموژنایزر چیست؟ و پمپ هموژنایزر چطور کار می کند پاسخ داده و روش کار پمپ هموژنایزر را به طور کامل توضیح می‌دهیم. پس تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

هموژنایزر چیست؟

هموژنایزر نوعی دستگاه های مخلوط کننده است که برای شکستن ذرات جامد و مایع به یک محلول یکنواخت طراحی شده است. هموژنایزرها به عنوان تجهیزات آزمایشگاهی، رومیزی و صنعتی برای کاربردهای مختلف در تحقیقات و صنعت در دسترس هستند. کاربرد معمولی هموژنایزر شامل مخلوط کردن و تجزیه مواد مختلف از جمله ذرات، رنگدانه ها، مواد شیمیایی، گیاهان، غذا، سلول ها، بافت ها و غیره است. هموژنایزرها می توانند به عنوان محصولات جانبی فرآیند همگن سازی استفاده شوند.

انواع پمپ هموژنایزر

انواع پمپ هموژنایزر

هموژنایزر انواع مختلفی دارد که برای استفاده در تولید در مقیاس بزرگ و صنعتی تولید می‌شود. با این حال هموژنایزر روتور/استاتور، هموژنایزرهای فشار بالا و هموژنایزرهای اولتراسونیک پرکاربردترین مدل‌ها هستند.

هموژنایزر روتور/استاتور

همانطور که از نام میکسر هموژنایزر روتور/استاتور مشخص است، هموژنایزر روتور/استاتور دارای یک روتور و یک جزء استاتور است. روتور یک محور فلزی است که با سرعت بالا در داخل استاتور می چرخد. استاتور قطعه فلزی است که ثابت می ماند. چرخش روتور یک اثر مکش ایجاد می کند که ماده جامد- مایع را بین استاتور و روتور حرکت می دهد، جایی که جامدات به اندازه ذرات کوچکتر کاهش می‌یابد.

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

هموژنایزر فشار بالا

اصل کار هموژنایزر فشار بالا مبتنی بر استفاده از یک پمپ فشار بالا و یک شیر (نازل، روزنه) است که  دوغاب فرآوری شده با سرعت جریان بالا از یک روزنه کوچک عبور داده می شود که اندازه ذرات را کاهش می دهد زیرا ذرات به اندازه کوچک خاصی نیاز دارند تا از شیر عبور کنند.  به خصوص هنگام پردازش مواد جامد که هموژنایزر فشار بالا مستعد گرفتگی هستند.

هموژنایزر اولتراسونیک

مواد هموژنایزرهای اولتراسونیک باید مرطوب یا در فاز مرطوب باشند، این بدان معناست که دستگاه اولتراسونیکاتور در اختلاط پودر خشک بسیار کارآمد نیست، اما به محض اینکه پودر خیس شود، کارآمدترین روش برای مخلوط کردن است. هموژنایزرهای اولتراسونیک به خوبی خمیرها و مواد بسیار چسبناک را مخلوط و پخش می کنند. نیروهای فوق‌العاده شدید ناشی از انفجار حباب‌های کاویتاسیون نیروهای برشی بسیار قدرتمندی را ایجاد می‌کند.  این نیروهای فیزیکی ذرات را به اندازه های بسیار کوچکتر از هموژنایزرهای معمولی تبدیل می‌کند. بنابراین، هموژنایزرهای اولتراسونیک تجهیزات ارجح برای تولید قابل اعتماد امولسیون ها و پراکندگی ها در اندازه نانو هستند.

چگونگی مخلوط شدن ذرات در پمپ هموژنایزر

چگونگی مخلوط شدن ذرات در پمپ هموژنایزر

اگر برای شما سوال پیش آمده که پمپ هموژنایزر چطور کار می کند باید جواب داد که هموژنیزاسیون یک فرآیند مکانیکی سیال است که برای فشار دادن سیال از طریق یک روزنه کوچک استفاده می کند تا ذرات یا قطرات را از هم جدا کند و اندازه آنها را کاهش دهد تا پراکندگی یا امولسیون پایدار ایجاد کند. در حالی که همه هموژنایزرها معمولاً اندازه ذرات را کاهش می دهند، هموژنایزرهای فشار بالا از فشار بالا برای دستیابی به نتایج بهینه استفاده می کند که معمولاً ذرات در محدوده میکرون یا نانو است. هموژنایزرها از انواع مختلف نیروها استفاده می‌کنند، که معمولا مؤثرترین نتایج کاهش ذرات را ارائه می‌دهند.

ویژگی های پمپ هموژنایزر

هموژنایزرها به طور گسترده در صنایع لبنی، غذا و نوشیدنی، مراقبت های بهداشتی و آرایشی، شیمیایی، بیوتکنولوژی و صنایع دارویی استفاده می شود. که باعث می‌شود کیفیت محصول افزایش یافته و عرصه رقابت به وجود آید. اگر پمپ هموژنایزر به درستی طراحی شده باشد می توانند محصولات را بهبود بخشند و هزینه ها را کاهش دهند.

مزایای هموژنیزه کردن یا همگن سازی مواد

مزایای استفاده از هموژنایزر به نتایج استفاده از آن بستگی دارد. یک هموژنایزر برای کاهش ذرات یک ماده به کوچکترین اندازه یکنواخت استفاده می شود. ذرات کوچک به این معنی است که یک محصول پایدارتر، موثرتر و سازگارتر تولید شود. نانوذرات دارای ذرات بیشتر و ترکیب آنها را با مواد دیگر آسان می کند. در نتیجه باعث بهبود بافت، قوام و ظاهر هر محصول به دست آمده می‌شود و موجب افزایش واکنش فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی شده است.

مزایای هموژنیزه کردن یا همگن سازی مواد

سخن آخر

با در نظر گرفتن مطالب بالا متوجه شدیم که وقتی هدف شما ایجاد ترکیبی یکنواخت از دو یا چند ماده است که به راحتی با هم مخلوط نمی‌شوند، گزینه‌های مختلفی برای استفاده از روش اختلاط دارید. یکی از موثرترین گزینه ها هموژنایزر یا همگن سازی است. همگن شدن با فشار بالا، ذرات را می شکند و یک ماده یکنواخت را با فشار دادن مواد به داخل یک فضای باریک می‌فرستد. این روش برای ایجاد یک ترکیب منسجم و یکنواخت استفاده می‌شود.امروزه به طور معمول، فرآیند همگن سازی فشار بالا برای هر دو میکرو و نانو امولسیون مناسب است. همان‌طور که در ابتدا مقاله به شما قول دادیم در مورد پمپ هموژنایزر چیست؟ پمپ هموژنایزر چطور کار می‌کند در این مطلب توضیح کامل دادیم تا بتوانید با توجه به نیازتان آن‌ها را تهیه کنید. چنانچه اطلاعاتی شما در زمینه روش کار پمپ هموژنایزر دارید که در مقاله بالا گنجانده نشده است، برای ما کامنت بگذارید تا مطالب را بروزرسانی کنیم.

سوالات متداول:

فرآیند همگن سازی چگونه کار می کند؟

فرآیند همگن سازی شامل کاهش اندازه گلبول های چربی به قسمت های کوچکی است که به طور مساوی در سراسر شیر پراکنده می شوند. همگن شدن معمولاً با پمپاژ شیر از دهانه های کوچک و تحت فشار بسیار زیاد انجام می شود.

پمپ هموژنایزر چیست؟

هموژنایزر در اصل یک پمپ جابجایی مثبت است که یک شیر همگن کننده به آن متصل است. سیالاتی که وارد هموژنایزر می‌شوند با فشار بالا از یک شکاف کوچک عبور می‌کنند.

چگونه شیر را همگن سازی میکنید؟

هموژنیزاسیون فرآیندی است که طی آن شیر از طریق دستگاه مخصوص تحت فشار بسیار بالا پاشیده می شود. این ذرات چربی را می شکند و آنقدر کوچک می شود که به طور یکنواخت در شیر پخش شود.

آیا هموژنایزر اندازه ذرات را کاهش می دهد؟

همگن سازی با فشار بالا ، فرآیند تجزیه با انرژی بالا است که از فشار بالا برای کاهش اندازه ذرات در محیط مایع استفاده می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *