کاربرد متفاوت انواع دستگاه های پرکن

7 کاربرد متفاوت دستگاه های پرکن

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن انواع دستگاه‌های مختلف در صنایع، امروزه هر بخش دارای دستگاه خاصی به منظور افزایش دقت و سرعت عمل در کار است. یکی از پرمصرف‌‌ترین انواع دستگاه‌ها در فعالیت‌های صنعتی، دستگاه پرکن مایعات است. به طورکلی از این دستگاه به منظور پر کردن وزن یا حجم مشخص از رنج مختلفی از مایعات با ویسکوزیته و چگالی متفاوت استفاده می‌کنند. به همین منظور در این محتوا قصد داریم کاربرد دستگاه پرکن به خصوص دستگاه پرکن مایعات را برایتان بیان کنیم.

امروزه بخش بسته بندی مایعات جزو بخش‌های حساس در صنایع مختلف است که این کار با توجه به دستگاه‌های پرکن مایعات در نمونه‌های دستی، اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک صورت می‌گیرد. به کمک این دستگاه‌ها بسته بندی مایعات با کیفیت بهتر انجام شده و سرعت تولید آن‌ها بیشتر می‌شود. دستگاه‌های پرکن انواع مختلفی دارند که طبق مشخصات مایع تعیین می‌شوند. از جمله این موارد می‌توان به دستگاه پرکن مایعات رقیق، مایعات سرریز، مایعات ‌‌تری بلوک، دستگاه پرکن مایعات غلیظ و مایعات منو بلوک اشاره داشت که در ادامه هر کدام از این موارد را به طور کامل برایتان شرح می‌دهیم.

 دستگاه پرکن مایعات چیست؟

دستگاه پرکن مایعات چیست؟

یکی از مهم‌‌ترین و حساس‌‌ترین بخش‌ها در کارخانه‌های مختلف نظیر تولید مواد غذایی، مواد بهداشتی و آرایشی بخش پر کردن مواد است. برای این منظور از دستگاه‌های پرکن استفاده می‌کنند که این دستگاه‌ها برای مایعات و پودر و مواد جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه پرکن مایعات برای تولید پاکت، انتقال سیال و مایع به پاکت و همچنین کامل کردن فرآیند بسته بندی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با توجه به گرانروی و غلظت مایع موردنظر تعیین می‌شود. به عنوان مثال برای مایعاتی که دارای چگالی و گرانروی بالا هستند باید از دستگاه‌های پرکن مایعات غلیظ استفاده کرد، اما در مقابل برای مایعاتی با غلظت پایین از دستگاه پرکن مایعات رقیق استفاده می‌شود. به کمک این دستگاه می‌توان بطری، کیسه و یا قوطی را با حجم یا وزن مشخصی از محصول پر کرد. در ادامه به بررسی انواع و کاربرد دستگاه پرکن می‌پردازیم.

انواع دستگاه پرکن مایعات

انواع دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات را از دو جنبه تقسیم بندی می‌کنند که یک جنبه آن بر اساس مکانیزم و جنبه دیگر بر اساس نوع مایع است:

تقسیم بندی دستگاه پرکن مایعات برحسب مکانیسم

با توجه به این دسته بندی شاهد سه دسته دستگاه پرکن مایعات با مکانیزم پمپی، مکانیزم ثقل و مکانیزم سیلندر و پیستون هستیم.

✅ پرکن مایعات با مکانیزم پمپی

در این نمونه از دستگاه‌های پرکن مایعات، مایع موردنظر با فشار هوا به داخل پاکت یا ظرف محصول منتقل می‌شود. معمولاً از این نمونه برای مایعاتی که دارای وزن زیاد هستند استفاده می‌شود، بدین صورت که مایع تحت تأثیر جریان هوا قرار گرفته و فشار انتقال آن تأمین می‌شود. در صورتی که مایع شما دارای وزن زیادی است خرید این نمونه از دستگاه پرکن مایعات را به شما توصیه می‌کنیم.

✅ پرکن مایعات با مکانیزم ثقل

این نمونه از دستگاه پرکن مایعات برای مایعات روان و رقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل آن که این مایعات چگالی یا ویسکوزیته کمی دارند، با کمک وزن و نیروی جاذبه می‌توانند مسیر را سپری کرده و به ظرف مورد نظر تزریق شوند. معمولاً این نمونه برای مایعاتی که رقت بالایی دارند و یا با تغییر دما ویسکوزیته آن‌ها تغییر نمی‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه عملکرد دستگاه نیز بسیار ساده بوده و تنها کافی است مایع را در مخزن مورد نظر قرار دهید. در ادامه با باز کردن نازل پایین مخزن، مایع به کمک فشار ثقل خودش جاری شده و تزریق صورت می‌گیرد. برای کار با این دستگاه تنها باید تایمر را تنظیم کرد.

✅ پرکن مایعات با مکانیسم پیستون و سیلندر

این نمونه از دستگاه‌های پرکن جزو دقیق‌‌ترین و سریع‌‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است که دارای یک پیستون و سیلندر به منظور انتقال حجم دقیق و سریع از مایع موردنظر است. به کمک این دستگاه می‌توان بطری یا ظرف نهایی را با حجم دقیق از مایع پر کرد. معمولاً از این دستگاه برای مایعات غلیظ و چسبناک، ذره دار، سس‌های سنگین یا محصولاتی که دارای قیمت زیادی هستند و نیاز به دقت بالا برای انتقال دارند استفاده می‌شود.

تقسیم بندی دستگاه پرکن مایعات برحسب مکانیسم

تقسیم بندی دستگاه پرکن مایعات برحسب غلظت

در این تقسیم بندی شاهد رنج وسیعی از دستگاه‌ها هستیم که با توجه به نوع مایع تعیین می‌شود. معمولاً هر کارخانه و شرکت متناسب با محصول خود و ویژگی‌های فیزیکی مانند غلظت و رقت، چگالی ویسکوزیته و… دستگاه را انتخاب می‌کند.

✅ دستگاه پرکن مایعات رقیق

دستگاه پرکن مایعات رقیق برحسب نوع مایع شامل چهار دسته است که در هر کدام برای نوع خاصی از محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • پرکن مایعات منو بلوک: این دستگاه شامل‌‌ ترکیبی از پرکن و دربند است که پروسه انتقال و بسته بندی را پوشش می‌دهد.
  • پرکن مایعات ‌‌تری بلوک: این دستگاه شامل پرکن، شستشو دهنده ظرف یا بطری موردنظر و همچنین دربند و در گذار است که پروسه انتقال و بسته بندی آن به طور کامل و دقیق انجام می‌شود.
  • پرکن مایعات سر ریز: برای مایعات رقیق و نیمه غلیظ مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای عملکردی پیشرفته است.
  • پرکن مایعات رقیق ثقلی: این مدل نیز برای پر کردن مایعات رقیقی که به کمک وزن خود انتقال می‌یابند مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای عملکرد ساده و قیمتی ارزان‌‌تر است.

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

✅ دستگاه پرکن مایعات غلیظ

برای مایعات غلیظ رنج وسیعی از دستگاه‌های پرکن وجود دارد که ازجمله دستگاه‌ پرکن مایعات غلیظ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • پرکن مایعات پمپی: این دستگاه برای مایعاتی که غلظت و ویسکوزیته بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای عملکردی ساده است.
  • پرکن مایعات پیستونی: این نمونه دستگاه برای مایعات غلیظ مورد استفاده قرار می‌گیرد که عملکردی پیشرفته از خود نشان داده و سرعت و دقت بالا در انتقال حجم دارد.
  • پرکن و در بند روتاری: این نمونه نیز برای مواد غلیظ مناسب است که شامل روتاری، دربند و شیرینک است.
  • اسپری پرکن: نمونه اسپری پرکن هم به شکل دستی و هم به شکل نیمه اتوماتیک قابل استفاده است.
  • اسپری پرکن خط مستقیم
  • اسپری پرکن رفت و برگشتی
  • اسپری پرکن تک روتار
  • پرکن وکیومی
  • بشکه پرکن
  • تیوب پرکن
  • قوطی پرکن
  • پرکن مایعات با خط مستقیم
  • پرکن مایعات غلیظ روتاری
  • پرکن مایعات برای ظروف پلاستیکی

همان طور که مشاهده کردید تنوع دستگاه‌های پر کن مایعات بسیار زیاد است و با توجه به مشخصات خود مایع، غلظت و رقت آن تعیین می‌شود.

تقسیم بندی دستگاه پرکن مایعات برحسب غلظت

کاربردهای انواع دستگاه پرکن مایعات

حال به بررسی انواع کاربرد دستگاه پرکن مایعات می‌پردازیم. هرکدام از دستگاه‌های پرکن برحسب نوع مایع و محصول موردنظر کاربردهای مختلفی از خود نشان می‌دهند:

  • یکی از کاربردهای دستگاه فوق برای پر کردن انواع پودر است که با توجه به وزن پودر موردنظر بین 10 تا 100 کیلوگرم را می‌تواند در کیسه پر کند. این دستگاه پس از پر کردن کیسه آن را رها می‌کند.
  • برای پر کردن ظروف با حجم کم نیز می‌توان از انواع دستگاه‌های پرکن استفاده کرد.
  • از دیگر کاربردهای دستگاه پرکن به خصوص دستگاه پرکن مایعات به صنایع دارو و غذا می‌توان اشاره داشت. پر کردن شیشه‌ها و ظرف‌های دارو نیاز به حجم دقیق از مایع دارد که برای این کار از پرکن مایعات سیلندر و پیستون استفاده می‌شود.
  • از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به پر کردن مایعات غلیظ نظیر عسل در ظرف موردنظر اشاره داشت که این مایعات به دلیل غلظت بالا و گرانروی به راحتی انتقال نمی‌یابند؛ اما به کمک دستگاه پرکن کار انتقال آن‌ها بسیار بهتر انجام می‌شود.
  • کاربرد دستگاه پرکن تنها به موارد صنعتی محدود نشده و حتی در فعالیت‌های خانگی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. بدین صورت که پرکن‌های خانگی ابعاد، حجم، وزن و قیمت کمتری دارند و برای افرادی که در فعالیت‌هایی نظیر تولید خوراک خانگی هستند و یا دارای کارگاه‌های کوچکند بسیار مناسب است.
  • از دیگر کاربردهای دستگاه پرکن مایعات می‌توان به انتقال مایعات چسبناک و غلیظ مانند مواد شوینده، آرایشی بهداشتی و صابون اشاره داشت. این گونه مایعات به راحتی منتقل نشده و برای انتقال به انرژی و نیروی محرک نیاز دارند که کار انتقال آن‌ها به کمک دستگاه پرکن به خصوص از مدل پیستون و سیلندر به راحتی انجام می‌شود.
  • یکی دیگر از کاربردهای اصلی این دستگاه برای انتقال مواد خاص دارویی است که باید به دور از هرگونه آلودگی صورت گیرد. برای این منظور در کارخانه‌های داروسازی از دستگاه‌های پرکن مایعات وزنی استفاده می‌کنند که تنها به کمک وزن مایع پروسه انتقال انجام می‌شود.

انتخاب دستگاه پرکن مایعات مناسب

انتخاب دستگاه پرکن مایعات مناسب

پس از بررسی کاربرد دستگاه پرکن به انتخاب دستگاه مناسب می‌پردازیم. در این انتخاب مواردی نظیر غلظت محصول، نوع ظرف، میزان حجم موردنظر و گازدار بودن محصول حائز اهمیت است.

به عنوان مثال انتقال محصولات گازدار نظیر نوشابه و دوغ به تکنیک خاص و دستگاه خاص نیاز دارند. همچنین برای انتقال حجم بالایی از محصول باید دستگاه‌های قوی‌‌تر را انتخاب کرد. برای انتقال مایعات با دقت بالا مثل مواد دارویی به دستگاه‌های پرکن پیستون و سیلندر نیاز داریم که حجم دقیق را منتقل کنند.

جمع بندی 

دستگاه پرکن یکی از انواع دستگاه‌های صنعتی بود که از آن به منظور پر کردن مایعات یا حتی پودر و جامد و گاز نیز استفاده می‌کند. به کمک این دستگاه می‌توان حجم معینی از ماده را در بسته بندی موردنظر پر کرد. انواع دستگاه‌های پرکن برحسب نوع ماده یا مکانیسم عمل متفاوت هستند. کاربردهای این دستگاه بسیار زیاد بوده و عملاً حضور آن را در تمامی صنایع نظیر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده و سایر نمونه‌ها شاهدیم.

سوالات متداول

✅دستگاه پرکن مایعات چیست؟

دستگاه پرکن مایعات یکی از انواع دستگاه‌های صنعتی بوده که از آن برای انتقال مایع، شستشوی ظرف محصول، بسته بندی و… استفاده می‌کنند.

✅انواع دستگاه پرکن مایعات به چه صورت است؟

دستگاه پرکن مایعات را بر اساس مکانیزم عمل و یا نوع مایع به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند که شامل پرکن دستی، اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک است. همچنین برحسب غلظت مایع به دو دسته پرکن مایعات غلیظ و پرکن مایعات رقیق تقسیم بندی می‌شود.

✅کاربرد دستگاه پرکن مایعات درجه زمینه‌هایی است؟

به طورکلی از این دستگاه برای انتقال آب، انواع مایعات و حتی جامدات و پودر و گاز نیز استفاده می‌کند که در فعالیت‌های صنعتی و حتی خانگی و کارگاهی پر کاربرد است و سبب افزایش سرعت و دقت در کار می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *