انواع مکانیزم پر کردن در دستگاه های پرکن مایعات

انواع مکانیزم پر کردن در دستگاه های پرکن مایعات

با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی و فناوری در دنیای امروز، بسیاری از محصولات مورد نیاز ما توسط کارخانه‌ها و شرکت‌هایی تولید می‌شوند که در یک صنعت خاص (برای مثال مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و غیره) تخصص دارند. این تولیدکنندگان برای بسته‌بندی و عرضه محصولات خود به بازار، نیازمند لوازم و ابزار باکیفیت و بروز هستند که سطح بهداشت مورد نیاز و استانداردهای تعیین‌شده را برآورده کنند. یکی از این دستگاه‌ها که در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد، دستگاه پرکن مایعات است. در این مقاله قصد داریم به انواع مکانیزم پر کردن مایعات بپردازیم تا شما را با این مبحث بیشتر آشنا کنیم.

انواع مکانیزم پر کردن در دستگاه پرکن مایعات

به صورت کلی، دستگاه پرکن مایعات ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان مایعات مختلف با هر مقدار ویسکوزیته‌ای را به درون ظرف منتقل و آن را بسته‌بندی کرد. ما در مقاله «دستگاه پرکن مایعات چیست» به طور کامل درباره این موضوع صحبت کردیم و به معرفی انواع آن پرداختیم، پس در ادامه به مکانیزم‌های استفاده‌شده در این دستگاه‌ها می‌پردازیم:

  • پمپ دنده‌ای
  • اورفلو
  • سیلندر پیستونی

انواع مکانیزم پر کردن در دستگاه پرکن مایعات

نحوه کار مکانیزم پمپ دنده‌ای در دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات پمپ دنده‌ای یکی از انواع مکانیزم دستگاه پرکن مایعات است که در آن پمپ دستگاه شروع به کار کرده و با استفاده از نازل‌ها، مواد را از داخل کلکتور می‌کشد و به داخل ظرف تزریق می‌کند. با کم‌ و زیاد کردن زمان کارکرد پمپ، می‌توان حجم مایعی که داخل ظرف تزریق می‌شود را تعیین کرد. این نوع مکانیزم بیشتر برای مواد نیمه غلیظ از جمله روغن‌های خوراکی و صنعتی و همچنین مواد رقیق که کف نمی‌کنند کاربرد دارد.

اکنون شاید فکر کنید مکانیزم این دستگاه بسیار ساده است، اما خلاف این موضوع صحت دارد، زیرا عوامل متعددی بر کار شما تأثیر خواهند گذاشت. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر چگالی مایع در اثر تغییر دمای آن که باعث می‌شود در مدت زمان ثابت، حجم کمتر یا بیشتری از مایع به داخل ظرف تزریق شود.
  • هرچه حجم مواد داخل مخزن بیشتر باشد، فشار بیشتری به پمپ می‌آید که باعث می‌شود حجم موادی که در یک مدت زمان ثابت از پمپ عبور می‌کند، بیشتر شود.
  • تغییر غلظت مواد نیز بر حجم مواد پمپ‌شده در واحد زمان تأثیرگذار خواهد بود.

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

اما برای رفع این مسائل و جلوگیری از آن‌ها چه می‌توان کرد؟ توصیه ما به شما این است که در مرحله اول یک مخزن تغذیه با حجم کم بین مخزن ذخیره و دستگاه قرار دهید تا در صورت تغییر حجم مایع موجود در آن، پمپ تأثیر خاصی نپذیرد. در مرحله دوم توصیه می‌شود در ابتدای روز کاری دستگاه را به صورت آزمون و خطا تنظیم کنید تا هر گونه اشکالی مشخص و برطرف شود.

نحوه کار مکانیزم اورفلو در دستگاه پرکن مایعات

اگر می‌خواهید محصولات رقیق خود را با حجم یکسان داخل بطری‌ها پر کنید، دستگاه پرکن مایعات اورفلو برای شما مناسب‌ترین گزینه خواهد بود. این یکی از انواع مکانیزم پر کردن مایعات است که برای مایعات رقیق و همچنین مایعات کف‌کننده مانند آب، روغن، نوشیدنی‌هایی مانند دلستر و آبمیوه، محصولات آرایشی بهداشتی، دارویی، شیمیایی و غیره کاربرد دارد.

نحوه کار مکانیزم اورفلو در دستگاه پرکن مایعات

نحوه کار مکانیزم دستگاه های پرکن مایعات اورفلو بدین شکل است که نازل روی بطری قرار گرفته و به وسیله پمپ، مایع را به صورت ثقلی تا ارتفاع یکسانی پر می‌کند. نازل‌های این دستگاه به گونه‌ای روی دهانه بطری قرار می‌گیرند که جای ورود هوا بسته شده و از خراب شدن محصول جلوگیری شود.

نحوه کار مکانیزم سیلندر پیستونی در دستگاه پرکن مایعات

اگر محصولات شما مایعات غلیظ با سیالیت کمتری هستند، این دستگاه برایتان مناسب خواهد بود. از آنجا که غلظت مایعات و ویسکوزیته بالا (مقاومت در برابر جاری شدن) باعث می‌شود عمل انتقال مواد با سرعت انجام نشود، سایر انواع مکانیزم پر کردن مایعات برای آن‌ها کاربرد ندارد و باید از مکانیزم سیلندر پیستونی برای انتقال آسان مایعات غلیظ استفاده کرد.

در این دستگاه، سیلندر شامل یک محفظه است که پیستون در آن به صورت رفت و برگشتی حرکت می‌کند. در دهانه پیستون، یک شیر سه‌طرفه تعبیه شده است. هنگامی که پیستون عقب می‌رود، مسیر مخزن تغذیه به داخل سیلندر باز شده و جلو آمدن آن،‌ مسیر سیلندر به نازل‌ها باز می‌شود که به انتقال مایع به داخل ظروف کمک می‌کند.

دستگاه‌های پرکن مایعات

سخن پایانی

دستگاه‌های پرکن مایعات یکی از دستگاه‌های ضروری و پرکاربرد در خطوط تولید و بسته‌بندی هستند که آشنایی با انواع و نحوه کار یا مکانیزم آن‌ها برای مدیر و حتی کارمند کارخانه‌ای ضروری است. از این‌رو، در این مقاله انواع مکانیزم پر کردن مایعات را به طور کامل شرح دادیم تا بتوانید دستگاه مناسب برای تولیدی یا کارخانه خود را تشخیص دهید.

دستگاه‌های پرکن مایعات به طور کلی از لحاظ مکانیزم به سه دسته سیلندر پیستونی، پمپ دنده‌ای و اورفلو تقسیم می‌شوند. دستگاه سیلندر پیستونی برای مایعات غلیظ با ویسکوزیته بالا، دستگاه پمپ دنده‌ای برای مایعات نیمه غلیظ و دستگاه اورفلو برای مایعات رقیق و کف‌کننده مناسب خواهند بود.

 

سوالات متداول

✅آیا می‌توان از یک دستگاه پرکن مایعات هم برای مایعات غلیظ و هم برای مایعات رقیق استفاده کرد؟

بله؛ با استفاده از دستگاه پرکن مایعات با مکانیزم سیلندر پیستونی این امکان وجود خواهد داشت. دستگاه پرکن مایعات پمپ دنده‌ای را نیز می‌توان به صورت سفارشی از نوع غلیظ‌کش ساخت تا هم مایعات غلیظ و هم رقیق را پر کند.

✅در دستگاه‌های پرکن مایعات چند نوع مکانیزم برای پر کردن وجود دارد؟

انواع مکانیزم‌ برای دستگاه‌های پرکن مایعات شامل: مکانیزم پمپ دنده‌ای، اورفلو و سیلندر پیستونی است.

✅برای کسب و کارهای خانگی و کارگاه‌های کوچک چه نوع دستگاهی مناسب است؟

برای کسب‌وکارها و کارگاه‌های کوچک و خانگی که تولید نسبتاً پایینی دارند، دستگاه‌های پرکن مایعات دستی یا نیمه اتوماتیک مناسب خواهند بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *