آشنایی با انواع دستگاه پرکن مواد پودری

آشنایی با انواع دستگاه پرکن مواد پودری و نکات خرید آن‌ها

کسب و کارها هنگام پر کردن محصولات پودری با چالش‌های زیادی روبرو هستند که مهم‌تر از همه، انتخاب دستگاه پرکن مناسب از میان انواع دستگاه پرکن مواد پودری موجود در بازار است. شرکت‌های تولیدکننده مواد پودری باید دستگاهی را پیدا کنند که با محصول مطابقت داشته باشد و بازده بالایی را برای کسب و کار به ارمغان آورد.

دستگاه‌های پرکن پودر یکی از تجهیزات پرکاربرد در خط تولید کارخانه‌ها هستند که برای توزیع پودر در ظروف از پیش ساخته‌شده مانند قوطی، بطری، کیسه و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر محصولی که تولید می‌کنید پودری است، قطعاً به دستگاه پرکن پودر نیاز خواهید داشت. در این راهنما با ما همراه باشید تا هر آنچه باید درباره دستگاه پرکن مواد پودری و مزایای آن‌ها بدانید را با شما در میان بگذاریم.

دستگاه پرکن مواد پودری

دستگاه پرکن مواد پودری چیست؟

دستگاه‌های پرکن پودر یکی از تجهیزات ضروری برای پر کردن انواع محصولات پودری با درجات جریان‌پذیری (Flowability) مختلف به شمار می‌روند. محصولات پودری که منسجم نیستند، مانند شکر گرانول یا نمک خوراکی، جزو محصولات پودری جریان‌پذیر محسوب می‌شوند. این محصولات با وارد کردن فشار به راحتی فشرده نمی‌شوند و در صورت دستکاری، شکل خود را حفظ نمی‌کنند. از سوی دیگر، محصولات پودری جریان‌ناپذیر مانند شیر خشک و شکر قهوه‌ای، می‌توانند فشرده شوند و در صورت دستکاری شکل خود را حفظ کنند.

انواع مختلفی از دستگاه‌های پرکن پودر بر اساس طراحی و سطح اتوماسیون وجود دارند که برای پر کردن کمی یا حجمی ساخته شده‌اند. برخی از دستگاه‌های پرکن پودر تنها قادرند محصولات پودری جریان‌پذیر یا جریان‌ناپذیر را پر کنند، در حالی که دستگاه‌های پیشرفته‌تر قادر به پر کردن هر دو نوع محصول هستند. این دستگاه‌ها محصولات پودری را در انواع ظروف از جمله کیسه، قوطی، شیشه، ویال، بطری و غیره پر می‌کنند.

دستگاه پرکن مواد پودری چیست؟

مزایای دستگاه پرکن مواد پودری

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان از رقبا پیشی بگیرد و در بازار رقابتی امروز مشتریان بیشتری را به خود جذب کند، باید استفاده از راه حل‌های مدرن بسته‌بندی از جمله انواع دستگاه پرکن مواد پودری را در نظر داشته باشید. در ادامه مزایای استفاده از این دستگاه‌ها را بررسی خواهیم کرد:

تولید مقرون‌به‌صرفه

با استفاده از دستگاه‌های پرکن پودر اتوماتیک، می‌توانید با حذف دستمزد نیروی انسانی و خطاهای پرهزینه، هزینه‌های عملیاتی کسب و کار خود را کاهش دهید. ممکن است فکر کنید که هزینه سرمایه‌گذاری در این دستگاه‌ها زیاد است، اما آن‌ها در درازمدت می‌توانند به شما کمک کنند تا فروش را افزایش دهید و در زمان و بودجه صرفه‌جویی کنید.

پر کردن یکنواخت و دقیق پودرها

دستگاه‌های پرکن پودر، یکنواختی در فرآیند پر کردن را تضمین می‌کنند که باعث می‌شود محصولات شما به شکلی دقیق و تمیز پر شوند. دقت بالای دستگاه‌های پرکن پودر به کسب و کار شما کمک خواهد کرد تا دوز مناسب در هر بسته را تضمین کند. این امر، هدر رفت احتمالی را که در پر کردن دستی رایج است کاهش می‌دهد.

انعطاف‌پذیری در اندازه ظروف و حجم پر کردن

با تنظیم اجزای دستگاه‌های پرکن پودر، امکان تغییر آسان اندازه ظروف و حجم پر شدن آن‌ها وجود دارد. بسته به اینکه چه دستگاهی می‌خرید، دستگاه‌های پرکن پودر می‌توانند هر نوع بسته‌بندی از کیسه گرفته تا بطری را پر کنند. همچنین می‌توانید از سازنده بخواهید بر اساس نیازهای شما، ویژگی‌های خاصی را در دستگاه تعبیه کند.

ظرفیت تولید متفاوت برای تقاضای کم یا زیاد

دستگاه‌های پرکن پودر در طیف وسیعی از ظرفیت‌های تولید برای رفع تقاضای کم یا زیاد در دسترس هستند. شرکت‌هایی که تقاضای تولید بالا دارند مطمئناً بیشترین سود را از خرید دستگاه پرکن پودر تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک می‌برند.

مزایای دستگاه پرکن مواد پودری

معرفی انواع دستگاه پرکن مواد پودری

انواع دستگاه پرکن مواد پودری را می‌توان بر اساس سطح اتوماسیون به سه دسته مجزا تقسیم‌بندی کرد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

دستگاه پرکن پودر دستی

در دستگاه‌های پرکن پودر دستی، اپراتورها باید همیشه هوشیار باشند و در فرآیند پر کردن پودر فعالانه شرکت کنند. آن‌ها باید اکثر وظایف از جمله موارد زیر را به صورت دستی انجام دهند:

  • وزن کردن ظروف پر شده
  • تعیین مقدار دقیق پودر پر شده
  • راه‌اندازی و متوقف ساختن دستگاه

دستگاه پرکن پودر نیمه اتوماتیک

این دستگاه‌ها شبیه دستگاه‌های پرکن پودر تمام اتوماتیک هستند، با این تفاوت که فرآیندهایی در آن‌ها وجود دارد که باید به صورت دستی انجام دهید. دستگاه‌های پرکن پودر نیمه اتوماتیک معمولاً دارای سیستم کنترل PLC برای انجام کارهای اتوماتیک مانند پر کردن کمّی و تنظیمات خطا هستند. با این حال، این ویژگی‌ها آن‌ها را به دستگاه‌های اتوماتیک تبدیل نمی‌کند. طراحی دستگاه‌های نیمه اتوماتیک به گونه‌ای است که به اپراتور اجازه می‌دهد کنترل بیشتری بر فرآیند پر کردن داشته باشد. اپراتورها حتی می‌توانند از محدودیت‌های پر کردن بر اساس وزن یا حجم استفاده کنند.

دستگاه پرکن پودر تمام اتوماتیک

دستگاه‌های پرکن پودر تمام اتوماتیک از آخرین تکنولوژی استفاده می‌کنند که آن‌ها را دقیق‌تر و قوی‌تر می‌سازد. اکثر عملیات در این دستگاه‌ها به طور خودکار انجام می‌شود؛ مانند انتقال محصول پودری به قیف یا مخزن، وزن کردن یا اندازه‌گیری محصول و پر کردن آن. دستگاه‌های اتوماتیک در انجام وظایف خود به مداخله انسانی چندانی نیاز ندارند. مهم‌تر از همه، پرکن‌های تمام اتوماتیک می‌توانند هم پودر و هم محصولات گرانول‌شده را پر کنند. با استفاده از این دستگاه‌ها، عملیات بسته‌بندی در کسب و کار شما بسیار آسان‌تر و انعطاف‌پذیر خواهید شد.

معرفی انواع دستگاه پرکن مواد پودری

دلایل استفاده از دستگاه پرکن مواد پودری

کمی پیش‌تر در این مقاله به مزایای انواع دستگاه پرکن مواد پودری پرداختیم؛ اما دلایل استفاده از این دستگاه‌ها چیست؟ برای اینکه اهمیت این دستگاه‌ها را بهتر درک کنید، مهم‌ترین کاربرد آن‌ها یعنی پر کردن مواد دارویی پودری را در نظر بگیرید. پودرهای دارویی جزء حیاتی داروهای متعدد از جمله آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها به شمار می‌روند. پر کردن مواد دارویی مایع به‌خودی‌خود چالش‌برانگیز است، اما این چالش‌ها هنگام پر کردن مواد دارویی پودری بیشتر می‌شوند. پودرهای دارویی گرد و غبار زیادی ایجاد می‌کنند که می‌تواند به ایجاد مشکلات ایمنی جدی برای اپراتورها بیانجامد.

با تهیه دستگاه پرکن مواد پودری اتوماتیک، خطرهای ایمنی را به حداقل می‌رسانید و هزینه نیروی کار را نیز کاهش می‌دهید. علاوه‌بر این، دستگاه‌های پرکن نیازی به مرخصی و اضافه حقوق ندارند و با نگهداری صحیح و اصولی می‌توانند تا سال‌های سال برای شما کار کنند!

نکات انتخاب دستگاه پرکن مناسب

اکنون که با مزایا و انواع دستگاه‌های پرکن پودر آشنا شدیم، حتماً به فکر تهیه یکی از این دستگاه‌ها برای کسب و کار خود افتاده‌اید؛ اما هنگام تهیه چنین دستگاهی چه نکاتی را باید مد نظر داشت؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم:

  • مکانیسم کنترل: شما به دستگاهی نیاز دارید که کنترل آن آسان و ساده باشد؛ بنابراین یک PLC دیجیتال به همراه یک HMI مناسب می‌تواند کنترل دستگاه را برایتان ساده‌تر سازد.
  • نوع دستگاه: شما می‌توانید با در نظر گرفتن نیاز تولید کسب و کار خود و بودجه‌ای که در اختیار دارید، یک دستگاه نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک را انتخاب کنید. این دو بسیار کارآمد هستند و احتمال خطا را کاهش می‌دهند.
  • سرعت پر کردن: همیشه به دنبال دستگاهی بگردید که میزان خروجی قابل توجهی داشته و مطابق با نیازهای کسب و کار شما باشد.
  • جنس دستگاه: دستگاه‌های پرکن مواد پودری با انواع مختلفی از متریال‌ها ساخته می‌شوند؛ اما شما باید به دنبال دستگاهی باشید که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت به خرج دهد (برای مثال استنلس استیل).
  • دقت بالا و خطای کم: اگرچه هیچ دستگاهی کاملاً بی‌عیب و نقص نیست، باید دستگاهی بخرید که کم‌ترین میزان خطا و بالاترین دقت را داشته باشد.

نکات انتخاب دستگاه پرکن مناسب

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع دستگاه پرکن مواد پودری، مزایا و نکات خرید آن‌ها پرداختیم. همانطور که دستگاه‌های پرکن مایعات برای صنایع مواد غذایی، نوشیدنی و غیره جزوی حیاتی به شمار می‌روند، دستگاه‌های پرکن پودر نیز برای صنایع دارویی و کسب و کارهایی که محصولات پودری تولید می‌کنند، ضروری هستند. هنگام انتخاب دستگاه مناسب برای کسب و کار خود، میزان تولید و بودجه خود را در نظر داشته باشید و به این نکته توجه کنید که گرچه ممکن است هزینه خرید این دستگاه‌ها بالا باشد، در درازمدت سود آن به کسب و کار شما باز خواهد گشت. در ادامه پیشنهاد می کنیم برای خرید انواع دستگاه پرکن مایعات به سایت رادان ماشین مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

✅دستگاه‌های پرکن مواد پودری در چه صنایعی کاربرد دارند؟

این دستگاه‌ها در صنایع دارویی، صنایع دامپزشکی، مواد غذایی، مواد شیمیایی، آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی، کشاورزی و غیره کاربرد دارند.

✅دستگاه پرکن ولو دار چیست؟

این دستگاه دریچه‌ای باز دارد که می‌توان کیسه‌های بزرگ را به راحتی در آن قرار داد. با استفاده از دستگاه پرکن ولو دار می‌توانید انواع پودرهای ساختمانی را بسته‌بندی کنید.

✅با استفاده از دستگاه پرکن پودر چه موادی را می‌توان بسته‌بندی کرد؟

این دستگاه‌ها برای بسته‌بندی انواع مواد غذایی، آرد، حبوبات،‌ ادویه، برنج، چای، خشکبار، مواد دارویی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *