تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد

تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد چیست؟

دستگاه‌های پرکن ازجمله تجهیزات و ابزار پرکاربرد در خطوط بسته‌بندی بوده که در انواع مختلف با کاربری‌های متفاوت در بازار موجود هستند. از دستگاه پرکن مایعات می‌توان به منظور انتقال انواع مایعات غذایی نظیر خامه‌های شیرینی، روغن کنجد، شکلات صبحانه، شیره خرما، عسل و انواع مختلف روغن‌های خوراکی و آب معدنی و همچنین انتقال انواع مایعات شیمیایی همچون گریس و وازلین که پس از سرد شدن تغییر ماهیت می‌دهند، استفاده کرد. لازم به ذکر است که دستگاه مذکور به همراه گرمکن و میکسر طراحی و روانه بازار می‌شود. این دستگاه‌ها در نمونه‌های گرم و سرد موجود هستند که در این راهنما قصد داریم ضمن آشنایی بیشتر با دستگاه پرکن مایعات، به شرح تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد نیز بپردازیم.

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

انواع دستگاه پرکن مایعات

با در نظر گرفتن تفاوت مایعات از لحاظ گرانروی یا ویسکوزیته، انواع مختلف آن‌ها را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

دستگاه پرکن مایعات رقیق

ازجمله مایعات رقیق می‌توان به آب، دوغ، انواع روغن‌های خوراکی، عرقیات، برخی از شربت‌های دارویی، عطرها و… اشاره کرد. برای پر کردن مایعات رقیق از سه دستگاه پرکن پمپی، ثقلی و سیلندر پیستونی استفاده می‌شود. استفاده از هر یک از دستگاه‌های مذکور بسته به میزان غلظت و ویسکوزیته مایعات و همچنین دقت و سرعت کار می‌تواند متغیر باشد.

انواع دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

پیش از پرداختن به تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد، لازم به ذکر است که منظور از مایعات غلیظ، مایعاتی بوده که دارای گرانروی یا ویسکوزیته بالایی هستند. ازجمله مایعات غلیظ می‌توان به روغن‌های شیمیایی با میزان غلظت بالا، گریس، مواد دارویی یا شربت‌های دارویی با غلظت بالا، عسل، شیره خرما، مرباها و به طور کل هر نوع مایعی که دارای ویسکوزیته بالا باشد، اشاره کرد. از آنجایی که میزان حساسیت در حجم و مقدار این مایعات بالا است، بهترین روش برای پرکردن آن‌ها مکانیزم سیلندر پیستونی خواهد بود.

تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد

به منظور درک بهتر تفاوت بین دستگاه پرکن گرم و سرد، با مثالی از مایعات غلیظ پیش خواهیم رفت. گریس یکی از مشتقات نفت و با میزان غلظت بالا به صورت مایع و نیمه جامد بوده که به منظور روان‌کاری از آن استفاده می‌شود. به طور کل پرکردن گریس چه به روش سنتی و چه به روش معمولی با زحمت و هزینه‌های بالا همراه است؛‌ از این رو می‌توان از دستگاه‌های پرکن اتوماتیک و نیمه اتوماتیک پرکن مایعات غلیظ استفاده کرد. مکانیزم پر کردن موادی همچون گریس با موادی که رونده و رقیق هستند به طور کل متفاوت است. از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌های آن می‌توان به محرک انتقال مواد به قسمت تغذیه در دستگاه‌ پرکن مایعات غلیظ اشاره داشت. سیستم تزریق در این نوع مواد به صورت پر کردن از کف ظرف خواهد بود؛ چرا که این عمل موجب پر شدن کامل ظرف و عدم ایجاد حباب درون ظرف خواهد شد.

 

تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد

تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد: دستگاه پرکن سرد

به طور معمول، گرم کردن گریس و روان شدن آن سبب ساده‌تر شدن فرآیند پر شدن خواهد شد؛ اما با این حال برخی از گریس‌ها در برابر گرما مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده یا این که در معرض گرما خاصیت خود را از دست می‌دهند؛ در نتیجه به منظور حفظ خاصیت این نوع از گریس‌ها لازم است که آن‌ها را بدون تغییر در ساختار پر کرد. مناسب‌ترین دستگاه برای پرکردن مایعات غلیظی همچون گریس، دستگاه پرکن سرد خواهد بود؛ بنابراین می‌توان گفت عدم ایجاد تغییر در ساختار مواد یک مورد از تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد محسوب می‌شود. عموماً دستگاه پرکن سرد مخصوص مایعات غلیظ همچون گریس به صورت نیمه اتوماتیک تولید شده و اپراتور می‌بایست ظرف را زیر نازل قرار دهد و با فشار دادن پدال روند کار را شروع کند. پس از گذشت مدت زمان مشخصی ظرف پر شده و با تعویض آن روند پرکردن ادامه پیدا خواهد کرد.

تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد: دستگاه پرکن گرم

دستگاه پرکن گرم مخصوص گریس به صورت نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تولید می‌شود. روند کار این دستگاه مدل نیمه اتوماتیک بدین شکل بوده که اپراتور ظروف را زیر شیر پرکن قرار داده و با فشار دادن شاسی عملیات پر کردن صورت می‌گیرد. در زیر ظروف یک لودسل تعبیه شده که با رسیدن به وزن از پیش تعیین شده شیر دستگاه بسته می‌شود. در مقابل، روند کار دستگاه تمام اتوماتیک پرکن گرم بدین شکل بوده که کلیه مراحل گفته شده به صورت خودکار انجام می‌شوند. پس از اتمام عملیات، دستگاه پرکن گرم با یک نوار نقاله هماهنگ شده، ظروف را از زیر شیر عبور داده و آن‌ها را به مکان دیگری جابه‌جا خواهد کرد.

تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد

تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد مخصوص گریس

در دستگاه پرکن گریس گرم، گریس درون مخزن دوجداره گرم شده تا رقیق‌تر شود و امکان پر کردن آن راحت‌تر باشد؛ اما در دستگاه پرکن گریس سرد، محصول بدون این که در معرض حرارت قرار گیرد پمپ شده و درون ظروف مورد نظر پر خواهد شد. لازم به ذکر است که هر دو نمونه این دستگاه‌ها با در نظر گرفتن تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد و بسته به نیاز مشتری قابل ساخت و عرضه هستند.

مزایای استفاده از دستگاه پرکن گرم و سرد

✅ بالا بودن میزان دقت در پرکن‌ها

چنانچه در خطوط بسته‌بندی حجم یا وزن مواد حائز اهمیت است، پیشنهاد می‌شود حتماً اقدام به خرید دستگاه‌های پرکن اتوماتیک کنید؛ زیرا در برخی از موارد تغییر حجم یا وزن برخی از کالاها سبب کاهش کیفیت محصول و نارضایتی مشتریان خواهد شد.

✅ سرعت بالای پرکن‌ها

بهره‌گیری از دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک در مقایسه با مدل‌های دستی سبب افزایش چند برابری بازدهی خط تولید می‌شود.

✅ کاهش هزینه‌ها

از آن ‌جایی که این دستگاه‌ها اتوماتیک هستند و به صورت خودکار عملیات پرکردن ظروف را به انجام می‌رسانند، نیاز خط تولید به تعداد زیاد اپراتورها به حداقل خواهد رسید؛ در نتیجه هزینه نهایی تولید محصول نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

 

مزایای استفاده از دستگاه پرکن گرم و سرد

✅ رعایت بهداشت

بهره‌گیری از دستگاه‌های پرکن با در نظر گرفتن تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد از نوع اتوماتیک سبب رعایت هرچه بهتر بهداشت نیز خواهد شد؛ چرا که عملیات پرکردن بدون دخالت دست به انجام خواهد رسید. بسته‌بندی محصولات با کمک این دستگاه‌ها از لحاظ بهداشتی کاملاً ایده‌‌آل بوده و علاوه‌بر افزایش بهداشت، سبب بهبود کیفیت کالای نهایی نیز خواهد شد.

 

مزایای استفاده از دستگاه پرکن گرم و سرد

سخن پایانی

دستگاه پرکن وسیله‌ای برای پر کردن حجم مشخصی از محصولات جامد پودری و گرانولی و مایعات با ویسکوزیته و چگالی‌های متنوع در بطری‌های شیشه‌ای، پلاستیکی، فلزی و… است. این دستگاه در صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی و… کاربرد گسترده‌ای دارد. مایعات را می‌توان به دو دسته کلی غلیظ و رقیق تقسیم‌بندی کرد. تفاوت دستگاه پرکن گرم و سرد، در خاصیت مایعات و میزان مقاومت آن‌ها در برابر گرما خواهد بود. به عنوان مثال برخی از انواع گریس که یکی از مشتقات نفت بوده در برابر گرما و حرارت مقاومت بالایی داشته و یا این که در معرض حرارت خاصیت خود را از دست می‌دهند؛ در نتیجه برای بسته‌بندی و پر کردن در ظروف به دستگاه پرکن سرد نیاز خواهند داشت.

سوالات متداول

✅دستگاه پرکن مایعات پمپی چیست؟

پرکن پمپی یکی از انواع مکانیزم‌های دستگاه پرکن مایعات بوده که در زمینه تزریق مایعات با چسبندگی بالا مثل گریس، روغن موتور و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

✅پرکن مایعات سیلندر پیستونی چیست؟

پرکن سیلندر پیستونی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای راه‌اندازی خط بسته‌بندی مایعات غلیظ همچون ماست، عسل، شیره خرما، مایع ظرفشویی و… محسوب می‌شود. این نوع مکانیزم از میزان دقت بسیار بالایی برخوردار بوده و در ماشین‌آلات اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *