انواع دستگاه تیوپ پرکن و مزیت های آن

انواع دستگاه تیوپ پرکن و مزیت های آن

دستگاه تیوپ پرکن یکی از دستگاه‌های بسیار کاربردی در صنایع مختلف بوده که از آن به منظور پر کردن مایعات غلیظ یا مایعاتی که با مواد و ذرات جامد مخلوط هستند مانند کرم، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ و موارد مشابه استفاده می‌شود. به کمک این دستگاه‌ها می‌توان تیوپ‌های آلومینیومی‌، لمینت و پلاستیکی در ابعاد مختلف را با محصول پر کرد. در این محتوا قصد داریم به بررسی آن که دستگاه پرکن تیوپ چیست بپردازیم و در ادامه مزایای این دستگاه و نحوه عملکرد آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

به طور کلی استفاده از دستگاه پرکن تیوپ سبب افزایش سرعت کار، ماندگاری محصولات، رعایت بهداشت، بسته بندی زیبا و موارد مثبت دیگر می‌شود. به همین منظور تمامی ‌کارخانه‌ها از این دستگاه برای پر کردن تیوپ‌های خود استفاده می‌کنند.

دستگاه تیوپ پرکن چیست؟

دستگاه تیوپ پرکن یکی از دستگاه‌های بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف بوده که هدف استفاده از آن پر کردن تیوپ‌های فلزی، پلاستیکی یا لمینتی با مایع یا مخلوط موردنظر است. این دستگاه  در صنعت آرایشی، بهداشتی و دارویی جزو اجزاء جداناپذیر به شمار می‌آید.

دستگاه‌های تیوپ پرکن برحسب غلظت ماده مورد نظر دارای سیستم‌های کاملاً مختلفی هستند و همچنین برحسب ابعاد نیز به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند. به طوری که امروزه شاهد انواع دستگاه‌های تیوپ پرکن برای مواد رقیق و غلیظ و در ابعاد خانگی و کارگاهی و شرکتی و کارخانه‌ای هستیم.

دستگاه تیوپ پرکن چیست؟

انواع دستگاه تیوپ پرکن

پس از بیان آن که دستگاه پرکن تیوپ چیست، به بررسی انواع آن می‌پردازیم. به طور کلی دستگاه‌های پرکن به چهار دسته تیوپ پرکن، پرکن قوطی، کیسه و لیوان تقسیم می‌شوند که هدف ما در این بخش معرفی انواع دستگاه تیوپ پرکن است.

این دسته‌بندی‌ها برحسب نوع عملکرد و مکانیسم دستگاه بوده که به سه مدل دستگاه تیوپ پرکن تمام اتوماتیک، دستگاه تیوپ پرکن نیمه اتوماتیک و دستگاه تیوپ پر کن دستی تقسیم می‌شوند. همچنین برحسب عملکرد نیز شاهد دسته بندی این دستگاه بر اساس پرکن توزین دار و پرکن حجمی ‌هستیم. از دیگر انواع دسته بندی‌های دستگاه تیوپ پرکن برحسب نوع محصول بوده که آن را به دسته‌های بسته بندی پودری، مایعات و پرکن فشاری مایعات تقسیم می‌کنند. حال هرکدام را به طور دقیق‌‌تر توضیح می‌دهیم.

دسته بندی دستگاه تیوپ پرکن برحسب مکانیسم

  • تیوپ پرکن تمام اتوماتیک: این گونه دستگاه‌ها به‌طور کاملاً اتوماتیک پروسه پر کردن تیوپ را سپری می‌کنند و به نیروی انسانی نیاز ندارند. پر کردن در این دستگاه‌ها با تنظیم کامپیوتری صورت گرفته و تمام موارد مورد نیاز از طریق برنامه به دستگاه داده می‌شود.
  • دستگاه تیوپ پرکن نیمه اتوماتیک: در نمونه نیمه اتوماتیک بخشی از کار به طور انسانی و بخش دیگر توسط دستگاه انجام می‌شود. دستگاه تیوپ پرکن نیمه اتوماتیک در مقایسه با نمونه‌های تمام اتوماتیک ارزان‌‌تر است و سرعت مناسبی نیز دارد.
  • دستگاه تیوپ پر کن دستی: پروسه پر کردن تیوپ در این نمونه از دستگاه‌ها توسط نیروی انسانی و اپراتور انجام می‌شود. بدین صورت که اپراتور تیوپ را در محل مورد نظر گذاشته و پس از پر شدن آن را به دستگاه دوخت دستی می‌برد. این نمونه از دستگاه برای فعالیت‌های کارگاهی با تعداد تولید کم و یا کسب و کارهایی که بودجه اولیه محدود دارند مناسب‌تر است.

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

دسته بندی دستگاه تیوپ پرکن برحسب نحوه عملکرد

  • دستگاه تیوپ پرکن توزین دار: این دستگاه برای کار تنها به پر کردن مخزن موردنظر نیاز دارد. سپس با توجه به برنامه‌های موجود در دستگاه وزن نهایی تنظیم می‌شود. در ادامه آن با روشن کردن دستگاه شاهد انتقال مواد به داخل تیوپ در وزن تعیین شده هستیم. نمونه تیوپ پرکن توزین دار خود شامل سه مدل تک توزین، دو توزین و چهار توزین بوده که نمونه‌های چند توزین به طور هم زمان وزن موردنظر را در چند تیوپ پر می‌کنند. به کمک این دستگاه می‌توان انواع تیوپ‌های پلاستیکی، سلفونی و پلی استری را پر کرد.
  • دستگاه تیوپ پرکن حجمی: این نمونه‌ عملکرد کندتری نسبت به نمونه توزین دار دارد و برای پر کردن حجم مشخصی از مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این دستگاه می‌توان مواد مختلفی نظیر ادویه و حبوبات و یا حتی روغن‌ها و مواد با غلظت‌های بالاتر را بسته بندی و پر کرد.

دسته بندی تیوپ پرکن برحسب غلظت محصول

نوع دیگری از دسته بندی دستگاه‌ها برحسب غلظت ماده موردنظر است که به دو دسته تیوپ پرکن غلیظ و تیوپ پرکن رقیق تقسیم بندی می‌شود.

  • دستگاه تیوپ پرکن غلیظ: این دسته برای مایعات با غلظت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولاً شامل نمونه‌های فشاری و پیستون و سیلندر است.
  • دستگاه تیوپ پرکن رقیق: دستگاه تیوپ پر کن رقیق برای موادی با غلظت و ویسکوزیته و چگالی پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولاً از نوع ثقلی است.

انواع دستگاه تیوپ پرکن

نحوه عملکرد دستگاه‌های تیوپ پرکن

نحوه عملکرد این گونه دستگاه‌ها و برحسب نوع دستگاه و نوع محصول موردنظر متفاوت است. اگر از نمونه‌های تمام اتوماتیک استفاده کنید، تمامی ‌پروسه انتقال و پر کردن تیوپ و بسته بندی بدون دخالت نیروی انسانی انجام می‌شود. برای کار با این دستگاه تنها کافی است برنامه مورد نظر را وارد کنید. اگر دستگاه تیوپ پرکن نیمه اتوماتیک داشته باشید برای کار با آن قسمتی به‌طور دستی انجام شده و قسمت دیگر به توسط خود دستگاه انجام می‌شود؛ اما در دستگاه تیوپ پرکن دستی حجم زیادی از پروسه پر کردن تیوپ به شکل دستی و با نیروی انسانی انجام می‌شود.

همچنین نحوه عملکرد این دستگاه بر حسب نوع آن متفاوت است. به عنوان مثال اگر دستگاه فشاری باشد از فشار هوا برای انتقال مایع به داخل تیوپ استفاده می‌کند. اگر دستگاه به طور پیستون و سیلندر باشد این انتقال سیال به داخل تیوپ به واسطه حرکت پیستون است. اگر دستگاه از نوع ثقلی باشد انتقال به کمک نیروی ثقل و وزن خود مایع انجام می‌شود.

نحوه عملکرد دستگاه‌های تیوپ پرکن

مزایا و معایب دستگاه تیوپ پرکن

تا این بخش متن به بررسی آن که دستگاه پرکن تیوپ چیست و چه انواعی دارد پرداختیم. در این قسمت چند نمونه از مزایا و معایب این دستگاه را با هم بررسی می‌کنیم. به طور کلی مزیت‌های دستگاه پرکن تیوپ به قدری زیاد است که حضور پررنگ آن را در صنایع مختلف شاهدیم. یکی از مزیت‌های این دستگاه پر کردن تیوپ‌های لوازم بهداشتی و آرایشی بدون دخالت نیروی انسانی و یا درگیر شدن میکروب و آلودگی محصول است.

از مزایای دیگر آن سرعت عمل بالا است؛ به طوری که به کمک این دستگاه می‌توان حجم زیادی از محصول را در زمانی کوتاه‌‌تر در تیوپ وارد و بسته بندی کرد. مزیت دیگر این دستگاه کاهش هزینه‌های کلی یک شرکت است، به طوری که به آن مجموعه کمک می‌کند تا تنها با خرید یک دستگاه تیوپ پرکن به طور اتومات از به کارگیری تعداد بالایی نیروی انسانی پیشگیری کند.

از دیگر مزایای این دستگاه می‌توان به قابلیت طراحی نازل از 1 تا 8 عدد اشاره داشت که با توجه به نیاز مشتری و خط تولید انجام می‌شود. دستگاه فوق قابلیت تشخیص نقطه رنگی دارد و میزان مایع درون تیوپ بر روی آن مشخص می‌شود.

از دیگر مزیت‌های آن عدم هدر رفت محصول است، چرا که مواد اضافی در مخزن دستگاه باقی می‌مانند و در انتها می‌توان آن‌ها را جمع آوری و دوباره مورد استفاده قرار داد. مزیت‌های این دستگاه در صنایع مختلف بسیار زیاد است و عملاً عیب خاصی برای آن نمی‌توان بیان کرد.

مزایا و معایب دستگاه تیوپ پرکن

کارکرد دستگاه تیوپ پرکن

به طور کلی یک دستگاه پرکن تیوپ دارای بخش‌های مختلفی نظیر مخزن تیوپ، بخش راهنمای تیوپ به سمت پرکن، مرتب کردن جهت‌های تیوپ، پرکن و ته بند و در نهایت تاریخ زن تیوپ است که این بخش‌ها متناسب با نوع دستگاه که دستی باشد با اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک متفاوتند.

همچنین کارکرد آن برحسب نوع تیوپ که آلومینیومی، ‌لمینتی یا پلاستیکی باشد نیز تفاوت دارد. در تیوپ پرکن‌های اتوماتیک تمامی ‌پروسه توسط خود دستگاه انجام می‌شود، بدین صورت که مراحل قرار گرفتن تیوپ داخل قالب، پر شدن تیوپ به اندازه مشخص، بستن بخش انتهایی تیوپ و خارج شدن آن از دستگاه کاملاً اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی است.

اما در نمونه نیمه اتوماتیک قرار دادن تیوپ در محل مورد نظر به طور دستی بوده و دیگر مراحل به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود. در دستگاه‌های تیوپ پرکن دستی حجم زیادی از مراحل به طور دستی انجام می‌شود، بدین صورت که  اپراتورها نقش مهمی ‌در عملکرد این دستگاه و پر شدن تیوپ‌ها دارند.

به طور کلی برای استفاده از این دستگاه  ابتدا باید ظرفیت خط تولید، سرمایه و بودجه در دسترس، نوع کار و… را مورد بررسی قرار داد.

کارکرد دستگاه تیوپ پرکن

مشخصات فنی

این مشخصات برحسب نوع محصول متفاوت هستند، به عنوان مثال طراحی مدل برحسب مکانیک آن یکی از ویژگی‌های دستگاه است که می‌تواند مکانیک کامل یا مکانیک پنوماتیک باشد.

سیستم عیب‌یابی، سیستم هک بک و تاریخ پرکن دورنگ و سه رنگ، سیستم آب خنک، مخزن دوجداره، میکس تزریق، گاز قبل و بعد، سایزهای مختلف برای قرار دادن تیوپ‌ در ابعاد مختلف، سیستم تغییر سرعت، سیستم و سنسور تنظیم چاپ، استفاده از هوای گرم به منظور افزایش کیفیت دوخت و… از دیگر مشخصات فنی این دستگاه‌ها است.

ساخته شدن از شاسی و بدنه استیل، قابلیت تشخیص نقطه سیاه، امکان قرار دادن چند مخزن با هم در دستگاه، قابلیت برنامه ریزی و کنترل سرعت یا بیرون اندازی اتوماتیک نیز جزو مشخصات دستگاه فوق به شمار می‌آید.

کاربرد دستگاه پرکن تیوپ

کاربرد دستگاه پرکن تیوپ

کاربردهای این دستگاه را در صنایع مختلف نظیر پر کردن پماد، لوسیون، راه اندازی خط تولید کرم، ضد آفتاب، رنگ مو، خط تولید خمیردندان، خوراکی‌های تیوپی نظیر عسل، شکلات، چسب، لاک ناخن، ژل موضعی و… می‌توان دید.

جمع بندی

یکی از انواع بسته بندی موجود در بازار برای محصولات مختلفی نظیر ژل، کرم، خمیر دندان، پماد و … تیوپ است. برای پر کردن این تیوپ‌ها به دستگاه‌های تیوپ پرکن نیاز است.

این دستگاه به سه شکل دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک بوده که برحسب نوع دستگاه پروسه قرار گرفتن تیوپ، چرخاندن آن، وارد شدن ماده موردنظر داخل تیوپ، دوخت، لیبل و تاریخ زن و درنهایت خارج شدن تیوپ از آن انجام می‌شود. برای انتخاب این دستگاه توجه به نوع محصول، حجم تولید و ظرفیت خط تولید، میزان بودجه در دسترس حائز اهمیت است. به طور کلی با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان در زمان و هزینه‌های جانبی یک مجموعه صرفه جویی زیادی کرد.

 

سوالات متداول

✅مهم‌‌ترین نکته برای انتخاب دستگاه پرکن تیوپ چیست؟

از جمله مهم‌‌ترین نکات برای انتخاب این دستگاه می‌توان به غلظت، ویسکوزیته و چگالی محصول موردنظر، بودجه اولیه برای خرید، حجم تولید و خط تولید اشاره داشت که با توجه به این موارد می‌توان انواع دستگاه‌های تیوپ پرکن را انتخاب کرد.

✅دستگاه‌های پرکن به چند مدل در بازار موجود هستند؟

دسته بندی این دستگاه از منظرهای مختلفی انجام می‌شود. یکی از انواع دسته بندی‌ها برحسب مکانیسم عمل است که به سه دسته تیوپ پرکن دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم بندی می‌شوند. از دیگر انواع تقسیم بندی‌ها می‌توان به نوع محصول یا نوع تیوپ که می‌تواند فلزی، آلومینیومی، ‌لمینتی یا پلاستیکی باشد نیز اشاره داشت.

✅آیا اجزای دستگاه تیوپ پرکن را می‌توان به طور مجزا تهیه کرد؟

به طور کلی یک دستگاه تیوپ پرکن برحسب نوع محصول، وزن سری آن دارای لوله و یقه‌های مختلفی بود که می‌توان این لوله‌ها را به طور مجزا خریداری و در محل موردنظر نصب کرد.

✅دستگاه تیوپ پرکن تمام اتوماتیک از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این دستگاه از مخزن، بخش قرارگیری تیوب، بخش مرتب کردن تیوپ، نازل پرکننده، ته بند، دوخت تیوپ و در صورت تمایل تاریخ زن تشکیل شده است.

✅انواع دستگاه‌های پرکن و موجود در بازار کدام اند؟

به طور کلی در بازار شاهد انواع دستگاه پرکن نظیر پرکن کیسه، قوطی، ظروف لیوانی و تیوپ هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *