دستگاه تیوپ پرکن دستی چیست؟

دستگاه تیوپ پرکن دستی چیست؟

یکی از انواع روش‌های بسته بندی، استفاده از تیوپ‌ها است که در شکل پلاستیکی، فلزی و لمینت موجود هستند. برای پر کردن تیوپ به دستگاه تیوپ پرکن نیاز داریم که این دستگاه خود به سه شکل دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک در بازار دیده می‌شوند؛ اما هدف ما در این محتوا معرفی و توضیح پیرامون آن که دستگاه تیوپ پرکن دستی چیست و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد، است.

به طور کلی دستگاه پرکن تیوپ برای پر کردن انواع مایعات با غلظت مختلف و یا حتی مایعاتی که دارای مواد جامد و کرمی ‌شکل مانند لوازم آرایشی، رنگ، مواد دارویی، پماد‌ها و … هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. به کمک این دستگاه سرعت فعالیت‌ها بیشتر شده و در زمان کوتاه می‌توان حجم زیاد و تعداد بالایی از تیوپ‌ها را پر و بسته بندی کرد؛ اما نمونه دستی آن نسبت به دو نمونه دیگر تفاوت‌هایی دارد. یکی از این تفاوت‌ها قیمت پایین‌‌تر دستگاه تیوپ پرکن دستی نسبت به نمونه پرکن تیوپ نیمه اتوماتیک یا پرکن تیوپ تمام اتوماتیک است.  نمونه دستی ویژگی‌هایی دارد که در برخی موارد کاربرد آن را نسبت به نمونه‌های نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک بیشتر می‌کند.

دستگاه تیوپ پرکن چیست؟

دستگاه تیوپ پرکن یکی از دستگاه‌های بسیار پرکاربرد صنعتی بوده که از آن برای پر کردن انواع مایعات با غلظت‌های مختلف و یا مایعات حاوی مواد جامد استفاده می‌کنند. به طوری که حضور این دستگاه‌ها را در انواع صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، صنعت رنگ، صنایع دارویی و در زمینه پر کردن تیوپ پماد، کرم، شامپو، خمیر دندان، مربا، شکلات، انواع چسب و ژل، رنگ مو و… شاهدیم.

این دستگاه برحسب نوع عملکرد به سه دسته تیوپ پرکن دستی، تیوپ پرکن نیمه اتوماتیک و تیوپ پرکن تمام اتوماتیک تقسیم بندی می‌شود که هرکدام دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود هستند. یکی از ویژگی‌های مثبت دستگاه تیوپ پرکن سرعت بالای عملکرد است که می‌تواند حجم و تعداد بالایی از تیوپ را در زمان کوتاهی پر کند. از دیگر مزیت‌های آن حفظ بهداشت است، بدین صورت که مواد بدون هیچ‌گونه آلودگی وارد تیوپ شده و بسته بندی آن‌ها انجام می‌شود. مزیت دیگر استفاده از این دستگاه‌ها عدم هدر رفت ماده است، بدین صورت که ماده اضافی در مخزن باقی مانده و دوباره می‌توان از آن برای پر کردن استفاده کرد. در ادامه به بررسی انواع دستگاه تیوپ پرکن و همچنین توضیح آن که دستگاه تیوپ پرکن دستی چیست می‌پردازیم.

دستگاه تیوپ پرکن چیست؟

انواع دستگاه تیوپ پرکن

همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره داشتیم، دستگاه تیوپ پرکن برحسب مکانیسم عملکرد به سه دسته تیوپ پرکن دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم بندی می‌شود.

✅ نمونه تمام اتوماتیک

در این نمونه تمامی‌ پروسه قرار دادن تیوپ در محل مورد نظر و چرخاندن آن در جهت مناسب، پر کردن، پلمپ، لیبل گذاری و… به شکل کاملا اتوماتیک و توسط خود دستگاه انجام می‌شود. برای استفاده از نمونه تمام اتوماتیک نیازی به نیروی انسانی یا اپراتور نبوده و سرعت عملکرد آن نیز بالا است. این دستگاه دارای سنسور تشخیص رنگ بوده که به کمک آن حجم ماده پر شده در تیوپ را اندازه‌گیری کرده و پس از رسیدن به سطح موردنظر، درب تیوپ بسته و عملیات پلمپ و دوخت انجام می‌شود.

✅ دستگاه تیوپ پرکن نیمه اتوماتیک

در نمونه نیمه اتوماتیک نیاز به حضور اپراتور داریم. اپراتور باید تیوپ را روی دستگاه قرار دهد و پس از پر شدن آن را بردارد، اما دیگر مراحل آن نظیر پر شدن تیوپ، بسته بندی، پلمپ و لیبل گذاری توسط خود دستگاه انجام می‌شود. قیمت نمونه نیمه اتوماتیک در مقایسه با نمونه اتوماتیک بیشتر است اما سرعت عملیات آن پایین است.

✅ دستگاه تیوپ پرکن دستی

 این نمونه به طور کامل با نظارت اپراتور انجام می‌شود و دارای دوخت  پدالی است. سرعت پر کردن با این نمونه پایین است اما برای تولیدات محدود یا کارگاه‌های کوچک بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

انواع دستگاه تیوپ پرکن

ویژگی‌های دستگاه تیوپ پرکن دستی

پس از آن که دیدیم دستگاه تیوپ پرکن دستی چیست به ویژگی‌های آن می‌رسیم. همان طور که از نام این دستگاه مشخص است، عملیات پر کردن و دوخت توسط اپراتور انجام می‌شود. برای برخی از صنایع نمونه پرکن دستی نسبت به نمونه‌های نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک کاربردی‌‌تر هستند. از این دستگاه برای پر کردن انواع مایعات با غلظت بالا یا مایعاتی که دارای مواد نیمه جامد هستند استفاده می‌شود و حضور آن را در صنعت خمیردندان، چسب، رنگ مو، ضد آفتاب و … شاهدیم.

به کمک این دستگاه می‌توان مواد موردنظر را در تیوپ‌های مخصوص پر کرد و پس از پر شدن، تیوپ برای دوخت به دستگاه دوخت پدالی رفته تا انتهای آن بسته شود. به طور کلی استفاده از دستگاه تیوپ پرکن برای کارگاه‌های کوچک و یا افرادی که در شروع کار خود هستند و بودجه زیاد برای خرید دستگاه‌های پیشرفته ندارند مناسب است. بدین صورت که می‌توانند با تهیه یک دستگاه تیوپ پرکن دستی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی زیادی کرده و در ضمن سرعت کارها را افزایش دهند.

سفارش انواع دستگاه پرکن مایعات

حرفه ای ترین و باکیفیت ترین دستگاه های بسته بندی و پرکن مایعات را از رادان ماشین بخرید.

کاربردهای دستگاه تیوپ پرکن  دستی

دستگاه تیوپ پرکن دستی به واسطه قیمت پایین و کاربرد آسان در بسیاری از موارد، مورد استقبال قرار گرفته است، به طوری که اکثر کسب و کارهای کوچک از این نمونه برای پر کردن تیوپ‌های خود استفاده می‌کنند. نمونه‌های مختلفی از دستگاه تیوپ پرکن دستی وجود دارد که برحسب نوع محصول یا جنس تیوپ موردنظر متفاوت هستند؛ همچنین این نمونه‌ها در طرح و سایز نیز با هم تفاوت دارند.

به طور کلی از این نمونه برای پر کردن انواع لوازم آرایشی مانند ضد آفتاب، کرم پودر، لوسیون و … می‌توان استفاده کرد. همچنین برای پر کردن چسب و رنگ مو، ژل و دیگر موارد نیز کاربرد دارد. وسعت استفاده از این دستگاه بسیار زیاد است و در اکثر به زمینه‌ها حضور آن را شاهدیم. تنها تفاوت آن با نمونه‌های نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک سرعت پایین و حجم محدود است، به طوری که در روز تعداد مشخصی از تیوپ را می‌توان با آن پر کرد. همچنین به نیروی انسانی برای کار نیاز دارد.

کاربردهای دستگاه تیوپ پرکن  دستی

انواع دستگاه پرکن دستی

دستگاه ‌های پرکن دستی بر حسب نوع محصول به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پرکن عطر و ادکلن دستی
  • پرکن تیوپی دستی
  • سیلندر پیستونی تک نازل دستی

دستگاه پرکن عطر و ادکلن دستی برای پر کردن موادی که دارای غلظت پایین هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه پرکن تیوپ دستی برای پر کردن انواع مواد با غلظت‌های بالا و حتی با حضور مواد جامد به داخل تیوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد که برحسب حجم تیوپ، تعداد پرشده در روز، جنس تیوپ و… متفاوتند. دستگاه سیلندر و پیستونی تک نازل دستی نیز نمونه‌ای دیگر از انواع دستگاه‌های پرکن دستی بوده که برای انتقال حجم دقیق مواد به داخل تیوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این نمونه به کمک پیستون و حرکت آن به سمت بالا و پایین است.

اجزای تشکیل دهنده تیوپ پرکن

به طور کلی یک دستگاه تیوپ پرکن از اجزای مختلفی تشکیل شده که از جمله آن‌ها می‌توان به مخزن، مرتب کن تیوپ، قسمت قرارگیری و راهنمای تیوپ به سمت پرکن، نازل پرکن، ته بند، دوخت تیوپ و تاریخ زن اشاره داشت.

 در بخش مخزن ماده موردنظر پر می‌شود. در قسمت قرارگیری راهنمای تیوپ، تیوپ‌هایی که در دستگاه قرار گرفتند به سمت پرکن و نازل آن راهنمایی می‌شوند. قسمت بعدی بخش مرتب کردن تیوپ‌ها است که آن را در جهت و سمت مشخص مرتب می‌کنند. در مرحله بعدی شاهد نازل پرکن هستیم که ماده موردنظر از مخزن به سمت این نازل پر شده تا عملیات انتقال صورت گیرد. پس از آن که به کمک نازل ماده به تیوپ وارد می‌شود. در نهایت به مرحله ته بند و دوخت می‌رسیم که دو طرف تیوپ دوخته شده و بسته بندی آن کامل می‌شود.

در صورت تمایل برخی از دستگاه‌ها دارای بخش تاریخ زن هستند که بر روی آن تاریخ و قیمت یا دیگر موارد درج می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده تیوپ پرکن

مشخصات فنی دستگاه تیوپ پرکن دستی

 پس از معرفی آن که دستگاه تیوپ پرکن دستی چیست به مشخصات فنی آن می‌رسیم. این دستگاه به هوای فشرده نیاز ندارد و همچنین مصرف برق آن پایین است، بدین صورت که با خرید یک دستگاه تیوپ پرکن دستی در مصرف برق صرفه‌جویی شده و هزینه کمتری به دنبال دارد.

معمولاً جنس بدنه تیوپ پر کن‌های دستی از استیل است. به کمک این دستگاه می‌توان تیوپ‌های 200 سی سی تا حجم بالاتر را پر کرد. با دستگاه تیوپ پرکن دستی انواع تیوپ‌ها در ابعاد و شکل و دهانه مختلف را می‌توان پر کرد، بدین صورت که تنها یقه و لوله آن را باید متناسب با ابعاد تیوپ موردنظر تغییر داد.

خوردگی و زنگ زدگی در این دستگاه‌ها حداقل بوده و با استفاده از ورقه‌های PVC می‌توان این خوردگی را به شدت کاهش داد. کار کردن با دستگاه تیوپ پرکن دستی نیاز به مهارت خاصی ندارد و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند نقش اپراتور این دستگاه را ایفا کنند.

مشخصات فنی دستگاه تیوپ پرکن دستی

جمع بندی

یکی از پرکاربردترین انواع دستگاه‌ها برای پر کردن تیوپ مواد غلیظ یا مواد با حضور جامد، نظیر رنگ، لوسیون، کرم ضد آفتاب و …دستگاه تیوپ پرکن است. این دستگاه بر حسب مکانیک به سه دسته دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم می‌شود که در این محتوا به بررسی آن که دستگاه تیوپ پرکن دستی چیست پرداختیم.

 این دستگاه نسبت به نمونه‌های دیگر سرعت عمل پایین‌‌تری داشته و در پروسه خود به حضور دائم اپراتور نیاز دارد؛ اما از جمله مزیت‌های آن می‌توان به مصرف برق پایین، عدم نیاز به هوا و فشار هوا و قیمت پایین اشاره داشت. به طوری که یک انتخاب مناسب برای کسب و کارهای خانگی و یا کارگاه‌های کوچک است. همچنین برای افرادی که در شروع کار خود هستند و بودجه کافی برای خرید دستگاه‌های پیشرفته ندارند نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. دستگاه پرکن دستی برحسب نوع محصول به سه دسته پرکن عطر و ادکلن، پرکن توپی و پرکن سیلندر پیستونی تک نازل دستی تقسیم می‌شوند.

 

سوالات متداول

✅انواع دستگاه تیوپ پرکن کدامند؟

دستگاه تیوپ پرکن برحسب مکانیک به سه دسته تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی تقسیم می‌شود.

✅دستگاه تیوپ پرکن دستی چیست؟

دستگاه تیوپ پرکن دستی یکی از انواع دستگاه‌های تیوپ پرکن بوده که پروسه پر کردن، لیبل زنی، دوخت و … در آن توسط اپراتور انجام می‌شود.

✅مزیت‌های دستگاه تیوپ پرکن دستی نسبت به دیگر نمونه‌ها چیست؟

ازجمله مزیت‌های این دستگاه می‌توان به قیمت پایین‌‌تر آن اشاره داشت که برای فعالیت‌های کارگاهی و یا افرادی که بودجه کمی ‌برای شروع کار خود دارند مناسب‌تر است.

✅معایب تیوپ پرکن دستی نسبت به نمونه‌های دیگر چیست؟

دستگاه تیوپ پرکن دستی برای پروسه پر کردن تیوپ به حضور دائم اپراتور نیاز دارد. همچنین سرعت پر کردن با این دستگاه نسبت به نمونه‌های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک کم‌‌تر است و در طول روز حجم و تعداد محدودی از تیوپ را می‌تواند پر کند.

✅دستگاه تیوپ پرکن از چه اجزایی تشکیل شده است؟

به طور کلی یک دستگاه تیوپ پرکن از اجزای مختلفی نظیر مخزن، راهنمای تیوپ به سمت پرکن، مرتب کن تیوپ، نازل، ته بند و تاریخ زن تشکیل شده است.

✅از دستگاه تیوپ پرکن دستی در چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟

به طوری کلی از این دستگاه در تمام بخش‌ها نظیر پر کردن مواد آرایشی، مواد غذایی، لوازم بهداشتی، چسب، رنگ مو و … می‌توان استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *