خط تولید شامپو چیست

0 تا 100 راه اندازی خط تولید شامپو ✅ (خرید + قیمت)

امروزه، تقاضا برای محصولات بهداشتی مانند شامپو به دلیل نیاز به پاکیزگی و جلوگیری از گسترش ویروس کووید-۱۹، به شدت افزایش یافته است. طبق یک نظرسنجی جهانی، انتظار می‌رود بازار شامپو تا سال ۲۰۲۴ به ۱٫۴۸ میلیارد دلار برسد. از این‌رو، اگر ساخت و فروش شامپو مورد نظر شما باشد، مزیت قابل توجهی نسبت به بازار خواهید داشت. فقط کافیست ترکیب مورد نظرتان را پیدا کرده و تجهیزات لازم را تهیه کنید.

با توجه به روند صعودی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی، یکی از موفق­ترین خطوط تولیدی، خط تولید و بسته بندی شامپو است. احداث این خط تولید امکان حضور در بازاری پر سود و درآمد زا را ایجاد خواهد کرد. این محصول بهداشتی از تنوع بالایی برخوردار بوده و امکان تولیدات منعطف را به همراه خواهد داشت. در ادامه، به معرفی دقیق­تر این روند و دیگر فاکتورهایی که بر درآمد خط تولید شامپو موثر هستند، پرداخته خواهد شد.

اگر چنین قصدی دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که خط تولید شامپو چیست و از چه تجهیزاتی تشکیل می‌شود.

خط تولید شامپو چیست؟

جالب است بدانید قبل از پیدایش شامپو به شکل امروزی، مردم از مواد گیاهی مانند سدر، چوبک، کتیرا و مواد معدنی مانند خاک‌های سیلیسی استفاده می‌کردند تا موهای خود را شستشو دهند؛ اما با گسترش تقاضا و در دسترس قرار گرفتن تکنولوژی‌های جدید، تولید شامپو به یک کسب و کار پرسود تبدیل شد و بسیاری از شرکت‌ها و برندها در این حوزه فعالیت خود را آغاز کردند.

خط تولید شامپو سر
با توجه به آماری که پیش‌تر ارائه دادیم، امروزه هر کسی می‌تواند با خریداری یک خط تولید شامپو و ایجاد فرمولی منحصر به فرد، تولید این محصول پرسود را آغاز کند. ناگفته نماند که کیفیت نهایی محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله شامپو نه تنها به مرغوبیت مواد اولیه، بلکه به کیفیت تجهیزات ساخت و بسته‌بندی نیز بستگی دارد؛ بنابراین ضرورت و کاربرد خط تولید شامپو در کارخانه‌ها غیر قابل انکار است.

انواع شامپو از لحاظ بسته بندی

به طور کلی، شامپوها بر اساس فاکتورهای متعددی، دسته بندی میشوند. یکی از این دسته بندی، بر اساس کاربرد درمانی آن است. در این دسته بندی، شامپوها به انواع:

  • ترمیم کننده
  • آبرسان
  • ضد قارچ و ضد شوره
  • و …

تقسیم میشوند.

همچنین بر اساس نوع موها ، به دسته های:

  • مناسب برای موهای خشک
  • موهای چرب
  • موهای مختلط و نرمال

هستند.

علاوه بر این، برخی دیگر تقویتی هستند و حاوی عصاره هایی همچون آرگان، روغن بادام، ویتامین ها و … هستند. و در نهایت، ممکن است دسته بندی بر اساس رایحه آنان بوده و حاوی عناصر معطر از جمله رایحه استخودوس، لیمو، گل ها و … باشند. به طور کلی، میتوان گفت که تفاوت اصلی آنان در فرمولاسیون محصول بوده و در خط تولید، بر اساس نوع فرمولاسیون از دیگر محصولات جدا میشود.

مراحل تولید شامپو

تولید شامپو روندی ست که مواد شیمیایی در کنار مواد درمانی قرار گرفته و محصول نهایی را ایجاد می­کند. در یک نگاه کلی، این روند شامل مراحل زیر است:

  • تحقیقات و توسعه
  • تهیه مواد اولیه بر اساس نوع شامپو
  • ترکیب و ساخت مواد
  • تست و کنترل کیفی
  • تولید محلول شامپو به میزان انبوه
  • فرآیند های نهایی و حذف ناخالصی ­ها
  • پر کردن و بسته بندی
  • لیبل زنی و حک تاریخ
  • کنترل کیفی نهایی
  • انبارداری و توزیع

هر کدام از این مراحل، خود شامل فرآیند­هایی مختلفی بوده و دستگاه­ ها و ماشین آلات خاصی در خط تولید نیاز دارند. با کمک تکنولوژی­ های مدرن و تجهیزات خط تولید با کیفیت در هر مرحله، محصول نهایی نیز از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد شد.

لیست تجهیزات لازم برای خط تولید شامپو

اما تجهیزات خط تولید شامپو کدامند؟ فردی که می‌خواهد یک کسب و کار تولید شامپو را راه‌اندازی کند باید به فکر خرید چه دستگاه‌هایی باشد؟ در ادامه لیست تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید شامپو را آورده‌ایم و در رابطه با هرکدام، توضیحات لازم را ارائه داده‌ایم:

آشنایی با تجهیزات خط تولید شامپو

لازم به ذکر است که با خرید تجهیزات گفته شده میتوانید خط تولید مواد شوینده، خط تولید مایع ظرفشویی، خط تولید لوازم آرایشی و هر محصولی که جزو مایعات غلیظ به حساب بیاید و در ظرف های ذکر شده بسته بندی شود تولید و بسته بندی کنید.

✅ مخزن بارگیری مواد اولیه

کاربرد مخزن در خط تولید شامپو چیست؟ مخزن ذخیره یا مخزن بارگیری مواد اولیه، ظرفی است که با هدف نگهداری سیالات طراحی و ساخته می‌شود. این مخزن‌ها در انواع فلزی و پلاستیکی موجود هستند که برای خط تولید شامپو بهتر است از نوع استیل ضد زنگ استفاده شود تا در برابر خوردگی مقاوم باشد. یک نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با مخزن بارگیری مواد اولیه، قابلیت شستشو و گندزدایی آن است، به طوری که در برابر موادی که برای شستشو و گندزدایی استفاده می‌شوند مقاومت لازم را داشته باشد.

✅ پمپ انتقال

پمپ انتقال نوعی الکتروپمپ است که برای انتقال مواد شیمیایی، ترکیبی یا مایعات سنگین مانند شامپو و روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ‌ها معمولاً از جنس استیل یا پلیمر ساخته می‌شوند و در برابر خوردگی و فرسودگی مقاومت بالایی دارند. مهم‌ترین نکته در خرید پمپ انتقال، توجه به نوع تیغه پروانه یا جنس پروانه است که یکی از مهم‌ترین اجزای پمپ بوده و با حرکت دوار خود، باعث می‌شود که سرعت سیال بالا برود.

✅ میکسر

میکسر شامپو باید به شکلی تخصصی و اصولی طراحی شود. از جمله ویژگی‌های مهمی که میکسر باید داشته باشد، می‌توان به چند‌جداره بودن و ایجاد امکانات گرمایش اشاره کرد. علاوه‌بر این، میکسرهای مورد استفاده برای تولید شامپوی تخصصی یا دارویی باید حتماً از قابلیت سیرکولاسیون و هموژن کردن برخوردار باشند. میکسر هموژنایزر تحت خلأ رادان ماشین بهترین گزینه برای خط تولید شامپو است.

خط تولید اتوماتیک شامپو

✅ مخزن آرامش

یکی از مزایا خط تولید شامپو، داشتن تجهیزات مختلفی است که برای تولید شامپو ضروری هستند. یکی از این تجهیزات، مخزن آرامش بوده که شامپوی تولیدشده داخل آن مدتی استراحت می‌کند تا حباب‌های موجود در آن کاملاً خارج شوند و هنگام بسته‌بندی مشکلی به وجود نیاید.

✅ دستگاه پرکن

دستگاه پرکن مایعات برای پر کردن شامپو در داخل بطری‌ها کاربرد دارد؛ اما انواع دستگاه پرکن قابل استفاده در خط تولید شامپو چیست؟ دو نوع دستگاه پرکن سیلندر پیستونی و پرکن پمپی می‌توانند در این خط تولید مورد استفاده قرار گیرند. پرکن پمپی بیشتر برای مایعات نیمه‌ویسکوز و مایعات کف‌کننده کاربرد داشته و در سه نوع دنده‌ای، سانتریفیوژی و حلزونی تولید می‌شود. مناسب‌ترین نوع دستگاه پرکن برای خط تولید شامپو، دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک پمپ دنده‌ای رادان است که برای سایر مایعات مانند مایع دستشویی و ظرف‌شویی، انواع روغن، شربت و غیره نیز کاربرد دارد.

جهت اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت و خرید دستگاه پرکن مایعات غلیظ با کلیک بر روی این لینک اقدام بفرمایید.

✅ دستگاه لیبل‌زن

دستگاه لیبل‌ چسبان یا لیبل زن همانطور که از اسم آن مشخص است، برای چسباندن برچسب حاوی مشخصات محصول روی بسته‌بندی آن کاربرد دارد. این برچسب اطلاعات مهمی مانند قیمت، تاریخ تولید، انقضا، نحوه مصرف و غیره را در اختیار مصرف‌کنندگان می‌گذارد. بهترین دستگاه لیبل‌زن برای خط تولید شامپو، دستگاه لیبل چسبان پشت چسب‌دار رادان بوده که در دو نوع تخت و گرد موجود است.

 

✅ دستگاه درب‌بند

دستگاه درب‌بند وظیفه قرار دادن درب بطری‌ها روی دهانه آن‌ها و بستن درب را بر عهده دارد. شما باید با توجه به نوع درب، شکل آن و شکل بطری شامپو، دستگاه درب‌بند با مکانیزم مناسب را انتخاب کنید. این وسیله که در انواع تریگر، هشت هد و دو هد در سایت رادان ماشین قابل خریداری است، یک بخش ضروری از خط تولید به شمار می‌رود، زیرا سرعت تولید را به شدت افزایش می‌دهد.

دستگاه درب بند

✅ دستگاه بسته‌بندی

دستگاه بسته‌بندی در خط تولید شامپو چیست؟ این دستگاه نیز یکی از اجزای حیاتی خط تولید شامپو بوده که با هدف قرار دادن تعداد زیادی محصول در قالب یک پکیج، جلوگیری از آسیب دیدن بسته‌بندی اولیه، جابجایی آسان محصولات، آکبند شدن محصول و … به کار می‌رود. دستگاه شیرینگ پک یکی از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی است که می‌توانید آن را از رادان خریداری کنید.

✅ دستگاه کارتونینگ

به فرآیند قرارگیری یک محصول در جعبه یا کارتن، کارتونینگ گفته می‌شود. طبق این تعریف، دستگاه کارتونینگ در خط تولید شامپو نیز جهت حفظ سلامت و کیفیت محصول و رعایت بهداشت بدون دخالت دست، شامپو‌های بسته‌بندی شده را داخل کارتن‌ها قرار می‌دهد.

در این بخش از خط تولید شامپو، دستگاه چسب‌زن کارتن نیز کاربرد فراوانی دارد. این دستگاه که از قابلیت چسب زدن کارتن‌های سبک و سنگین برخوردار است، در آخرین مرحله بسته‌بندی شامپوها، کارتن‌ها را چسب می‌زند تا حمل آن‌ها آسان‌تر شود. این دستگاه را می‌توانید از طریق سایت رادان ماشین تهیه فرمایید.

✅ تجهیزات آزمایشگاهی برای تست کیفیت

برای آزمایش شامپو و سایر محصولات آرایشی، معمولاً تست‌های پایداری (ارزیابی محصول در دماها و شرایط محیطی مختلف)، تست‌های میکروبیولوژیکی (ارزیابی درجه جلوگیری محصول از رشد میکروبی هنگام استفاده) و تست‌های پایداری بسته‌بندی (ارزیابی میزان اثربخشی ظرف یا بطری محصول) انجام می‌شوند. برای انجام این تست‌ها، تجهیزات زیر مورد نیاز خواهند بود:

  • ترازوی دیجیتال
  • دستگاه انکوباتور (محدوده دمایی ۱۰-۵۰ درجه سانتی‌گراد)
  • ویسکومتر
  • کیت تست میکروبی

اهمیت استفاده از بهترین تجهیزات در خط تولید شامپو

در اولین گام، کیفیت تجهیزات، چشم اندازی از محصول پایانی و نهایی خواهد بود. استفاده از دستگاه­ های مدرن و بروز، منجر به تولید محصولاتی خواهد شد که از نظر کیفی بالا بوده؛ در نتیجه رضایت مشتریان را به همراه خواهد داشت. این سطح از رضایتمندی، نیاز تقاضا بازار برای آن محصول را بالا برده، در نتیجه سود نهایی افزایش پیدا­ می­کند.

از طرف دیگر، تجهیزات با کیفیت، سرعت تولید بالایی داشته و در واحد زمانی مشخص، قادر به ارائه تولید محصولات با سرعت بالا و بدون توقف را دارند. این امر نیز به نوبه خود در سودآوری تاثیر دارد. همچنین این دستگاه ­ها میزان خطا و تولید ناخالصی و هدر رفت کمی نیز دارند که منجر به پس انداز بخش زیادی از سرمایه می­شود و در نهایت، هرچقدر دستگاه با کیفیت ­تر باشد، نیاز به تعمیرات و تعویض آن کمتر خواهد بود. عدم نیاز به تعمیر و تعویض دستگاه  و قطعات، پس انداز زیادی از سرمایه را به همراه دارد.

لازم به ذکر است که دستگاه ­های مدرن که با تکنولوژی روز همگام باشند، تنوع بیشتری داشته؛ در نتیجه امکان تولید منعطف را نیز فراهم می­کنند. در این شرایط، نیاز به خرید چندین دستگاه وجود ندارد. بلکه با کمک یک دستگاه، می­توان چندین کار را انجام داد. این کار، نیاز به تهیه چند دستگاه و حتی نیاز به استخدام نیروی انسانی را به حداقل خواهد رساند.

از این رو، توصیه می­شود تا موسسان خط تولید شامپو، سرمایه اولیه مناسبی را برای خرید تجهیزات اولیه در نظر بگیرند، تا این کار به مرور زمان منجر به بالاترین سطح سودآوری گردد.

قیمت خط تولید شامپو به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت نهایی خرید یک خط تولید و راه اندازی آن به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی خطوط تولید از نظر ارزش گذاری، بالاتر از دیگر خطوط قرار دارند. این عوامل تاثیرگذار در ارزش نهایی یک خط تولید عبارتند از:

  • ظرفیت تولید
  • تکنولوژی و کیفیت دستگاه ­ها و تجهیزات خط تولید
  • تعداد منابع انسانی
  • میزان و کیفیت مواد اولیه
  • تکنولوژی نرم افزاری و سیستم کنترل
  • استانداردها و مقررات صنعتی
  • پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش

این عوامل در ارزش گذاری نهایی یک خط تولید در نظر گرفته شده و خط تولیدی که بتواند تمامی این پارامترها را رعایت کند، از خطوط موفق به شمار خواهد رفت.

نحوه خرید دستگاه ­ها و تجهیزات خط تولید شامپو

شرکت رادان ماشین ارائه دهنده تمامی تجهیزات خط تولید شامپو است. این شرکت تمامی تجهیزات از 0 تا 100 را در اختیار مشتریان قرار می­دهد. تمامی تجهیزات از تنوع بالایی برخوردار بوده تا حق انتخاب گسترده­ ای برای مشتریان ایجاد شود. به عنوان مثال، برای خرید دستگاه پرکن شامپو ، مشتریان می­توانند انواع دستگاه پرکن مایعات غلیظ، رقیق و ترکیبی را انتخاب کنند. این ویژگی تنوع برای تمامی محصولات حفظ شده است.

از طرف دیگر، تمامی این محصولات همراه با گارانتی و ضمانت اصالت کالا ارائه می­شوند. این گارانتی در کنار تضمین ارائه خدمات پس از فروش، به منظور جلب رضایت و اعتماد خریدار است. با خرید تمامی تجهیزات خط تولید و خرید خط کامل بسته بندی مایعات از شرکت رادان ماشین به صورت یکجا، نیاز به خرید از چندین شرکت وجود نداشته و خط تولید در کوتاه­ترین زمان، آماده بهره برداری خواهد بود.

سوالات متداول

پمپ انتقال در خط تولید شامپو باید از چه جنسی ساخته شده باشد؟

پمپ انتقال باید از جنس استیل یا پلیمر ساخته شود که در برابر انواع مواد شیمیایی و اسیدی کاملاً مقاوم باشد.

پمپ انتقال در خط تولید شامپو باید از جنس استیل یا پلیمر باشد.

آیا داشتن سیستم سیل در خط تولید شامپو ضروری است؟

خیر، زیرا این سیستم وظیفه پلمپ کردن درب شامپو را بر عهده دارد، اما بیشتر شامپوها بدون سیل به بازار عرضه می‌شوند.

برای پر کردن شامپو، چه دستگاهی توصیه می­شود؟

با توجه به غلظت این محصول، انواع دستگاه پرکن سیلندر پیستونی نیمه اتوماتیک تک نازل RPF20، دستگاه پرکن سیلندر پیستونی نیمه اتوماتیک دو نازل RPF20 و دستگاه پرکن مایعات پمپی اتوماتیک دنده ای RPF40  گزینه ه­ای مناسب هستند.

قیمت نهایی یک خط تولید شامپو چقدر خواهد بود؟

این امر به فاکتورهای متعددی بستگی داشته و از 1 الی 2 میلیارد به بالا خواهد بود. چرا که تنوع تجهیزات اولیه برای خط تولی بالاست و تنوع قیمت زیادی نیز وجود دارد. بهتر است به منظور کسب اطلاعات از قیمت دقیق دستگاه­ ها، به لیست محصولات در سایت شرکت رادان ماشین مراجعه فرمایید.

بهترین میکسر برای هم زدن مواد اولیه شامپو کدام نوع است؟

میکسرهای افقی، میکسرهای غلظت سنج، هموژنایزر و … به منظور هم زدن ترکیبات شیمیایی شامپو می­توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که خط تولید شامپو چیست و از چه تجهیزاتی تشکیل می‌شود. تولید شامپو و فروش آن یک فرآیند طولانی است که مراحل مختلفی از جمله: مرحله فرمولاسیون، ذخیره مواد اولیه، میکس کردن، بسته‌بندی و آزمایش را دارد. امیدواریم این راهنما به شما در انتخاب تجهیزات مورد نیاز در ساخت شامپو کمک کرده باشد. در پایان بهتر است بدانید که رادان ماشین یکی از برترین شرکت‌های طراح و تولید کننده ماشین آلات تخصصی مربوط به صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و شیمیایی و اگر شما بخواهید برای خرید تجهیزات خط تولید شامپو اقدام کنید، می‌توانید تمامی دستگاه‌های مورد نیاز خود را از رادان ماشین تهیه کنید.

14 پاسخ
  1. لقا شکرخند
    لقا شکرخند گفته:

    ‌سلام واقعا باعث افتخار هست که ما در ساخت صنایع و تجهیزات به این مرتبه رسیدیم که از مرز ها فراتر رفته و علم و توانایی خودمون رو به جهان نشون بدیم و تونستیم یک برند اختصاصی ایجاد کنیم به عنوان یک فرد ایرانی به شما خدا قوت میگویم

    پاسخ
  2. حسین صالحی
    حسین صالحی گفته:

    با ورود به عرصه تولید می توان موجب اشتغال زایی و رشد اقتصادی کشور نیز شد.
    در حال حاضر حداقل با چه میزان سرمایه ای می توان خط تولیدی شامپو سر را تهیه و راه اندازی کرد؟ و ظرفیت تولید این دستگاه ها چه مقدار می باشد.

    پاسخ
  3. نسیبه سنچولی
    نسیبه سنچولی گفته:

    باسلام واقعا ما توی تولید خط تولید شامپو سر خود کفا هستیم و تولیدش می کنیم یعنی واقعا دیگه وارد نمیشن چه خوب این خبر بسیار خوبی راجع به خط تولیدهاست و چون تولید داخلی هست مطمئنم نسبت به مدل خارجی خیلی مقرون به صرفه تر و ارزان تر است

    پاسخ
  4. محمد توفیق علیزاده
    محمد توفیق علیزاده گفته:

    باسلام واقعا ما توی تولید خط تولید شامپو سر خود کفا هستیم و تولیدش می کنیم یعنی واقعا دیگه وارد نمیشن چه خوب این خبر بسیار خوبی راجع به خط تولیدهاست و چون تولید داخلی هست مطمئنم نسبت به مدل خارجی خیلی مقرون به صرفه تر و ارزان تر است

    پاسخ
  5. علیرضا ارژنگی
    علیرضا ارژنگی گفته:

    سلام و عرض ادب
    این سایت رو من تعریف زیادی ازش شنیدم به عنوان سایتی ک شما میتونین خیلی راحت با مشاورانشون در ارتباط باشین و با سرمایه ای که دارین از بهترین دستگاه های تولید شامپو سر تهیه کنید و به درامد زایی برسین درود بر شما

    پاسخ
  6. فاطیما
    فاطیما گفته:

    سلام خسته نباشید وقتتون بخیر. واقعا باعث افتخاره برای ما ایرانی ها وقتی می‌بینیم که کشورمون توی صنعت و تکنولوژی انقدر پیشرفته و سرآمد شده و واقعا توی هر زمینه ای حرفی برای گفتن داره و شما هم با تلاش و زحمت در زمینه ی ساخت خط تولید با رقبای خارجی رقابت میکنید. موفق باشید سالیان سال.

    پاسخ
  7. نرگس لطیفی
    نرگس لطیفی گفته:

    سلام..وقت بخیر…به عنوان یک ایرانی افتخار میکنم..که هموطنانم درتولید موارد مورد نیاز جامعه موفق هستند..واین که بتونیم درخط تولید شامپو بدن وسر خودکفا باشیم…واقعا به مجموعتون خسته نباشید میگم..انشالله موفقیت روز افزون…

    پاسخ
  8. فریبا نجم ابادی
    فریبا نجم ابادی گفته:

    سلام. خوب همه ما میدونیم که ایران تو ساخت دستگاه های صنعتی و حتی صادرات این تجهیزات حرف اول رو میزنه. ایران دارای خط تولیدهای زیادیست که همه به نوبه خود ،فوق العاده هستند.خط تولید شامپو و شیرینگ و عوامل دیگه هم که خوب صد در صد یکی از افتخارات و تجهیزات صنعتی فوق العاده ایران به شمار میرود.

    پاسخ
  9. فرزانه ذاکرعباسعلی
    فرزانه ذاکرعباسعلی گفته:

    سلام
    خدا رو شکر که اینهمه فضا برای تولید انواع مایحتاج زندگی وجود دارد که علاوه بر بی نیاز شدن کشورمان از واردات محصولات خارجی زمینه ای هم برای اشتغال جوانان کشورمان رابوجود اورده

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *